انرژی

وزیر نیرو: برای مهار سیلاب‌های بهاره آمادگی کافی داریم

وزیر نیرو گفت: امسال با درس‌هایی که از سیلاب ابتدای سال داشتیم و شرایط زمستان گذشته سعی کردیم مدیریت مخازن را به شکل دقیق‌تر و مناسب‌تری با همکاری نزدیک‌تر همه دستگاه‌های همکار در استان‌ها انجام دهیم. در زمان حاضر از حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب حجم مخازن ۴۰ درصد خالی است و آمادگی کافی را در سطح کشور برای دریافت سیلاب‌های بهاره داریم.

به‌ گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مقایسه با پارسال هم که سال بسیار پربارشی در پنج دهه اخیر بود، بارش‌های امسال هفت درصد کمتر بود.

وی یاد آوری کرد: سال آبی ۹۹-۹۸ را در مهر ماه ۹۸ به اتکای پیش‌بینی‌هایی که همکاران ما در سازمان هواشناسی انجام داده بودند، آغاز کردیم؛ به این معنا که پاییز در شرایط نرمال و کمی بیش از نرمال و زمستان در شرایط نرمال و کمی کمتر از نرمال از حیث بارش‌ها خواهد بود.

همچنین بخوانید

اردکانیان افزود: با گذشت نیمی از سال آبی جاری، مجموع بارش های کشور افزون بر ۱۹۰ میلیمتر بوده که در مقایسه با متوسط بلندمدت حدود ۱۳درصد بیشتر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در دو، سه هفته پیش رو، بارش‌های قابل ملاحظه‌ای در نقاط مختلف خواهیم داشت،  گفت: البته همکاران من در ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب از چند هفته پیش تدارک لازم را دیده‌اند، وضعیت همه رودخانه‌ها و مخازن به‌طور دقیق پایش و دستورالعمل‌ها به شرکت‌های استانی ابلاغ شده و استانداران در جریان قرار دارند.

وی تصریح کرد: با مراقبتی که به عمل خواهد آمد و همکاری مردم بویژه در حاشیه رودخانه‌ها سعی می شود حداکثر استفاده مثبت را از بارش‌ها ببریم و با خسارات مواجه نشویم.

اردکانیان گفت: این مستلزم شتاب بیشتر در پاکسازی‌ها و ایمن سازی‌ها در برخی رودخانه‌هاست؛ به عنوان نمونه، پیش‌بینی می‌شود در صورت تشدید سیلاب‌ها، در پایین‌دست رودخانه‌های دز و کرخه خروجی را باید افزایش دهیم که شاید تا دو برابر حجم خروجی فعلی بشود. 

وزیر نیرو گفت: این به معنای در معرض سیلاب قرار گرفتن پهنه بیشتری است که در این ارتباط  اطلاع‌رسانی لازم انجام شده و با هوشیاری و آمادگی سعی می‌شود در مجموع به گونه‌ای باشد که با خسارت مواجه نشویم.

اردکانیان در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی بارش ۹۰ میلی‌متری در حوضه آبریز دز گفت: عدد بارش به تنهایی مشخص کننده شدت و ضعف سیلاب نیست که با لحاظ کردن تمام پارامترها می‌توان روان یا جریان آب سطحی ناشی از بارش را محاسبه کرد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، در اثر بارش‌های پیش رو ورودی به مخازن کرخه و دز افزایش می‌یابد که در اثر آن، برای داشتن حجم مناسبی از آب در این مخازن با هدف مدیریت یا تسکین سیل، ممکن است به‌ناچار خروجی مخازن افزایش یابد.

اردکانیان گفت: این، یک کار دقیق مطابق برنامه است و اطلاعات لازم، به‌موقع به پایین‌دست داده شده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: در استان لرستان موفق شدیم حجم قابل توجهی از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها را بدون مواجه شدن با خسارتی، در رودخانه کشکان عبور دهیم.

وی با اشاره به نقش دو عامل سرعت در مهندسی رودخانه و ساخت کناره بندی‌ها و همراهی و همکاری مردم از فاصله گرفتن‌های ضروری در این موفقیت گفت: امید است در حوضه‌های کرخه و دز هم این همکاری باشد و دستگاه‌های مسئول در استان بتوانند وظایف خود را به موقع و به خوبی انجام دهند. 

وی درباره فرونشست دشت‌ها هم گفت: بارش‌ها و سیلاب‌ها به تنهایی در این مسئله دخیل نبودند، هر چند موجب نفوذ مناسب جریان آب به لایه‌های زیرین شده‌اند که موجب کاهش فرونشست می‌شود، اما اجرای طرح‌هایی که مانع از برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود هم نقش تعیین کننده‌ای دارد که از جمله این طرح‌ها وارد مدار شدن تصفیه‌خانه هفتم جنوب شرق تهران بود.

وزیر نیرو افزود: با بهره‌برداری این تصفیه‌خانه، تامین آب شرب حدود دو میلیون نفر در مناطق مختلف تهران و برخی شهرستان‌های استان تهران از این پس از سد ماملو صورت می‌گیرد.

اردکانیان گفت: علاوه بر این که آب با کیفیت‌تری در اختیار مردم  برای شرب قرار می‌گیرد مانع از برداشت آب از چاه‌ها می‌شود و این به کاهش فرونشست کمک می‌کند.

وی درباره تداوم اجرای طرح باروری ابرها هم اظهار داشت: این طرح در کشور با توجه به مقیاس جهانی برای رسیدن به درصد اثربخشی آن در مرحله مطالعاتی قرار دارد. شاید لازم است ۱۵ تا ۲۰ سال آمار داشته باشیم تا به استناد آن بتوانیم با دقت و اطمینان در خصوص تاثیر این طرح صحبت کنیم.

اردکانیان افزود: وقتی طرح در این مرحله است انجام آن ارتباط مستقیمی با ترسالی و خشکسالی پیدا نمی‌کند و مانند هر طرح مطالعاتی دیگری باید تداوم داشته باشد.

وی با بیان این که طرح باروری ابرها به صورت محدود امسال اجرا شده گفت: امید است روند آن متوقف نشود تا بتوان به عنوان یک شیوه در کشور با آمار و اطلاعات دقیق و قابل اتکا اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا