انرژی

جهش ۱۰ برابری نرخ کرایه ابرنفتکشها در نتیجه سیاست جدید سعودیها

آغاز جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه و اقدام سعودیها در کرایه ابرنفتکشهای بزرگ برای عرضه میزان بالایی نفت به بازار جهانی، باعث شد نرخ کرایه ابرنفتکشها یا کشتیهای VLCC به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از اینکه پیشنهاد وزیران نفت اوپک مبنی بر افزوده شدن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید گروه اوپک پلاس و تمدید اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۲۰ با مخالفت روسیه روبرو شد، در نتیجه پیمان سه ساله که تحت آن رقبای قدیمی موفق شده بودند ریزش قیمتهای نفت را متوقف کنند، شکست خورد و جنگ قیمت بر سر سهم بازار آغاز شد. عربستان سعودی پس از این اختلاف تهدید کرد بازار را از عرضه لبریز خواهد کرد و دلالان خود را مامور کرایه ابرنفتکشها کرد. بازار کشتیرانی احساس کرد که با سیل عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ، به زودی بازار ابرنفتکشها دچار کمبود عرضه می شود و در نتیجه  نرخ کرایه ها به شدت صعود کرد و در مدت یک هفته ۱۰ برابر شد.

ابرنفتکشها یا کشتیهای VLCC قادر هستند حداکثر دو میلیون بشکه نفت حمل کنند.

درست پیش از شکست مذاکرات اوپک پلاس در ششم مارس، نرخ کرایه ابرنفتکشها حداقل ۳۰ هزار دلار بود و در پایان هفته گذشته با توجه به مقصد محموله نفتی، به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در روز افزایش پیدا کرد.

آخرین باری که نرخ کرایه نفتکشها به شدت افزایش پیدا کرد سپتامبر گذشته بود که آمریکا یک شرکت کشتیرانی چینی را به اتهام نقض تحریمهای این کشور هدف تحریم قرار داد. اما در ژانویه امسال دولت آمریکا بخشی از این تحریمها را حذف کرد و این اقدام به همراه افت تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود باعث شد نرخ کرایه نفتکشها در اوایل فوریه به پایینترین حد چند ماه گذشته نزول کند.

تحلیلگران و دلالان کشتی می گویند تقاضا برای ابرنفتکشها و افزایش قیمت کرایه آنها ممکن است به مدت طولانی ادامه پیدا نکند به خصوص اگر ثبت سفارش کرایه برای آنها لغو شود.

با اقدام عربستان سعودی در کرایه دهها ابرنفتکش که نرخ کشتیهای بزرگ را به شدت افزایش داد، خریداران نفت آسیایی اکنون به دنبال کرایه کشتیهای کوچکتری برای واردات از خاورمیانه هستند.

شرکت نفتی دولتی پتروناس مالزی یک کشتی سوئزمکس که قادر به حمل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت است را برای واردات از خاورمیانه کرایه کرده است.

کشتیها افرامکس هم می توانند بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت حمل کنند.

برخی از پالایشگاههای هندی هم برای واردات نفت از خاورمیانه به دنبال کشتیهای کوچکتر هستند زیرا نرخ بالای کرایه ابرنفتکشها هنوز به بازار کشتیهای کوچکتر نرسیده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نرخ کرایه ابرنفتکشها برای برخی از خریداران ممکن است به حدی گران شود که نتوانند در ماه آینده وارد این بازار شوند. یونی پک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک چین است به دلیل نرخ بالای کرایه ابرنفتکشها و کاهش ظرفیت پالایش نفت خام، ظاهرا قصد دارد بارگیری حداقل چهار ابرنفتکش از خاورمیانه را در آوریل به تعویق انداخته یا لغو کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا