انرژی

وعده‌ای که محقق شد

یکی از وعده‌های وزارت نیرو در سال جاری آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستا بود که تاکنون این وعده رنگ عمل به خود گرفته و در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸ شاهد تحقق آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۵۱۱ روستا با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند، در سال ۱۳۹۸ نیز قرار شد تا در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستای کشور با جمعیت تقریبی ۱.۲۱ میلیون نفر تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.

در این باره قاسم تقی‌زاده خامسی – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا – به ایسنا گفت: اکنون این وعده محقق شده است و ما اکثر این آب‌رسانی‌ها را قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری انجام دادیم و پس از این وویروس نیز این طرح‌ها متوقف نشد و به صورت ویدئو کنفرانس کار در همه استان‌ها پیش رفت.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به برنامه پویش الف – ب – ایران، اظهار کرد: به تمام وعده‌هایی که در این پویش داده شد عمل کردیم و حتی در برخی از طرح‌ها بیش از وعده داده شده پیش رفته‌ایم.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاها

در این راستا دولت نیز در قالب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است “وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. ۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این اواخر سال ۱۳۹۷، مسولان اعلام کردند که در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد. در نهایت این مهم امسال تحقق یافت و بر اساس گفته‌های وزیر نیرو به ایسنا، سازمان جهانی بهداشت، شاخص دسترسی به آب سالم در روستاها را اینگونه تعریف کرده که اگر هر فرد روستایی در فاصله زمانی حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی بتواند به منبع آب سالم دسترسی پیدا کند، آن فرد و آن روستا بهره‌مند از آب شناخته می‌شوند.

بهره‌مندی ۱۰ میلیون نفر روستایی تا نیمه ۱۴۰۰ به آب شرب

به گفته وی، براساس این تعریف باید گفت که بیش از ۸۵ درصد روستاهای کشورمان در حال حاضر از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند هستند، اما ملاک مورد عمل ما جز این است. توافق کرده‌ایم که زمانی که هر هموطن روستایی مانند شهرنشینان، در محل زندگی خود از شبکه بتواند آب باکیفیت و پایدار دریافت کند، آن زمان، فرد مذکور و آن روستا به عنوان مشترک برخوردار شناخته شود. منظور از آب پایدار آبی است که به شبکه متصل باشد.

وی اظهار کرد: براساس این شاخص، در دولت حاضر از نیمه سال ۱۳۹۲ تاکنون دسترسی بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستای کشور با جمعیت هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به آب شرب پایدار و باکیفیت ایجاد شده و در حال حاضر بهره‌مند از آب شرب هستند. این عدد ۷۶ درصد جمعیّت کل روستاهای کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا میزان دسترسی جمعیت روستایی کشور به آب شرب پایدار و باکیفیت در دولت تدبیر و امید را به ۱۰ میلیون نفر تا نیمه ۱۴۰۰ برسانیم. این عدد در دنیا در حد بسیار بالایی است.

۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند

اما در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند و ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که طبق اعلام، آمار آن سال به سال در حال کاهش است. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵، بودجه مورد نیاز آب‌رسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد و به روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار داشتند، آب‌رسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی ایران تحت پوشش شبکه‌های آب‌رسانی قرار دارند.

به طور کلی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۵ به این محل اختصاص یافت و از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار جمعیت روستایی معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش قرار گرفتند. در سال جاری ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در ۱۹۵۰ روستا تحت پوشش قرار گرفته‌اند و درصورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا پایان دولت سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، شاخص بهره‌مندی آب روستایی ۸۲ درصد است. ‌۵.۷ میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی وجود دارد و سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برای تامین آب شرب روستاییان لازم است. برای تامین آب روستاها ۸۵ درصد از آب زیرزمینی و ۱۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا