انرژی

۱۴۰ روستا در سال ۹۸ برق‌دار شدند

در حال حاضر ۵۷ هزار و ۴۲۰ روستا با ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۷۴ خانوار روستایی در کشور برق‌دار شده‌اند و طبق اعلام سخنگوی صنعت برق کشور از این تعداد ۱۴۰ روستا در سال ۱۳۹۸ برق‌دار شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به طور کلی ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند که ۲۶ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند.   ۵۰ درصد شبکه برق روستایی کشور قدمت بالای ۲۵ سال دارد و فرسوده است. به همین دلیل بیش از ۸۵ درصد اعتبارات داخلی و منابع حاصل از عوارض برق صرف به‌سازی، توسعه، نگهداری و رفع فرسودگی شبکه‌های موجود روستایی شده و کمتر از ۱۵ درصد آن به بخش برق‌رسانی روستاها و عشایر اختصاص پیدا کرده است.

به گفته رضا اردکانیان – وزیر نیرو – براساس آمار سازمان ملل، جمعیت روستایی برق‌دار در سطح دنیا حدود ۷۶ درصد است ولی در کشور ما این رقم به ۹۹.۷ درصد رسیده است و تنها ۰.۳ درصد جمعیت روستایی فاقد برق هستند که تا پایان دولت دوازدهم برق مورد نیاز روستائیان باقی‌مانده نیز تامین خواهد شد.

همچنین بخوانید

همچنین مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت برق رسانی روستایی، گفت:  تعداد روستاهای برق‌دار شده در سال جاری ۱۴۰ روستا بوده که با صرف بیش از ۴۶ میلیارد تومان اعتبار، ۱۸۲۴ خانوار روستایی از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند.

به گفته وی برای برق‌رسانی به این تعداد روستا ۲۸۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۸۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث و ۱۸۸ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۶۴۱۰ کیلوولت آمپر نصب شد که در مجموع با صرف بیش از ۴۶ میلیارد تومان اعتبار همراه بود.

سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: هم اکنون ۵۷ هزار و ۴۲۰ روستا با ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۷۴ خانوار روستایی برق دار شده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا