اقتصاد کلان

زلزله کرونایی در بازار ارزهای خارجی

ارزش بسیاری از ارزها در برابر دلار به شدت کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، همزمان با شدت گرفتن روند شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح جهان، نوسان بازارهای مالی کماکان به شدت ادامه دارد تا جایی که ارزش بسیاری از ارزها در برابر دلار به یکی از پایین ترین سطوح تاریخی خود رسیده است.

دلار استرالیا

با تداوم روند ریزشی دلار استرالیا، هر واحد از این ارز در مقابل ۰.۶۱ دلار آمریکا مبادله شد که این نرخ برابری، ضعیف ترین سطح به ثبت رسیده از سال ۲۰۰۳ تاکنون بوده است. چین به عنوان شریک اصلی تجاری استرالیا کماکان نتوانسته است تولیدات و تجارت خود را به سطح قبل از زمان بحران برساند و این مساله منجر به اخلالی جدی در زنجیره تامین استرالیا شده است. نرخ بهره در این کشور اکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد. 

پزو آرژانتین

امروز ارزش هر دلار با ۰.۲۱ درصد افزایش به ۶۳.۲۳ پزو رسید تا ارزش پول ملی آرژانتین در پایین ترین سطح تاریخ خود قرار گیرد.

یوان چین

از ماه مارس تاکنون نرخ برابری دلار مقابل یوان آفشور ( یوانی که در خارج از قلمرو سرزمینی چین معامله می شود) همواره عددی بیشتر از هفت بوده است که از نظر روانی مرز بسیار مهمی محسوب می شود. بانک مرکزی چین تاکنون دست کم در سه مرحله سعی کرده تا این کانال را بشکند که هر سه بار ناکام مانده است. 

روبل روسیه

ارزش دلار در برابر روبل نیز به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است و اعلام بسه حمایتی ۴.۱ میلیارد دلاری دولت برای تقویت رشد اقتصادی نیز نتوانسته است جلوی سقوط بیشتر روبل را بگیرد. 

لیر ترکیه

هر چند که دولت بسته حمایتی بزرگی را در نظر گرفته و بانک مرکزی نیز نرخ بهره را کاهش داده، ارزش دلار در برابر لیر به بالاترین سطح خود در طول ۱۸ ماه اخیر رسیده است. ترکیه نیز به مانند بسیاری از کشورها با بستن اماکن عمومی و ممنوعیت موقت فعالیت های مذهبی جمعی سعی کرده تا جلوی شیوع بیشتر کووید-۱۹ را بگیرد. 

دلار نیوزلند

با اقرار نخست وزیر این کشور به پیامدهای گسترده کرونا بر روی رشد اقتصادی، ارزش دلار آمریکا در برابر همتای نیوزلندی خود به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسیده است. 

کرون نروژ

نروژ به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان نفت اروپا علاوه بر بحران کرونا با بحران نفت ارزان قیمت نیز مواجه شده است و این مساله ارزش پول این کشور در برابر دلار را به پایین ترین سطح خود رسانده است. امروز هر دلار ۱۰.۴۱۵ کرون نروژ نرخ خورده است. 

کرون سوید

امروز نرخ برابری هر دلار معادل ۱۰.۳۶۵ کرون اعلام شد که بالاترین رقم اعلام شده در طول ۱۸ سال اخیر بوده است. 

روپیه هند

هر چند که هند با وجود جمعیت بالا تعداد مبتلایان کمی به کووید-۱۹ دارد اما بازار ارز این کشور از پیامدهای این ویروس مرگبار در اما نبوده و  ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده است. کاهش رشد اقتصادی هند در هفته های اخیر مانعی جدی برای تحقق رویای این کشور در تبدیل شدن به یک اقتصاد پنج تریلیون دلاری محسوب می شود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا