بانک و بیمهطلا و ارز

کرونا با بازار ارز چه می کند؟

گزارش ها نشان می دهد ویروس کرونا از ۴ کانال می تواند روی بازار ارز اثر بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر حوزه‌های اقتصادی پرداخت. یکی از بخش های متاثر از کرونا در اقتصاد، بازار ارز است.

بنا به این گزارش، ویروس کرونا از کانال‌های مختلف می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد:

همچنین بخوانید

۱. کاهش قیمت نفت: با توجه به شیوع کرونا در اکثر اقتصادهای بزرگ جهان و چشم‌انداز منفی اقتصاد دنیا که در کاهش شدید و کم‌سابقه شاخص بورس‌های بین‌المللی و کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت نمایان شده است (البته منازعات میان صادرکنندگان نفت هم در این کاهش شدید مؤثر بوده است)، ممکن است محدودیت‌های ارزی کشور بیش از گذشته شود.

۲. با توجه به کاهش شدید شاخص بورس‌های جهانی و قیمت نفت، قیمت محصولات خام و مواد اولیه که بخش عمده صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌دهد نیز کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه سهم مواد خام و اولیه در صادرات غیرنفتی ما زیاد و برعکس سهم واردات این نوع مواد کم است و با فرض این که تعدیل کاهشی قیمت کالاهای نهایی کمتر از قیمت کالاها و مواد اولیه است، توازن صادرات غیرنفتی و واردات کشور به ضرر طرف صادرات به هم خواهد خورد.

۳. با توجه به شیوع کرونا در ایران و احساس خطر کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و ترکیه و محدود کردن صادرات ایران به کشورشان، ایجاد منابع ارزی از کانال صادرات غیرنفتی برای کشور ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

۴. کرونا به واسطه ایجاد محدودیت در مسافرت‌های خارجی منجر به کاهش تقاضای ارز شب عید ناشی از کاهش سفرهای خارجی شده است.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا