اقتصاد کلان

منابع ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای راهبری جهش تولید

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار منابع بالفعل برای تحقق سیاست جهش تولید وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در دومین جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید که با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مختلف موجود در بودجه و همچنین سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی شرکتهای دولتی بخشی از منابع قابل استفاده در راستای حمایت از پروژه‌هایی است که در راستای جهش تولید اولویت‌بندی خواهند شد.

رئیس ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید گفت: این منابع ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی جدا از منابعی است که می‌توان از طریق سیستم بانکی و هم چنین آورده بخش خصوصی در راستای تحقق برنامه‌های جهش تولید استفاده کرد.

همچنین بخوانید

پیش‌نویس اولیه سند آمایش سرزمینی

وی با بیان اینکه در یک اقدام فشرده طی دو سال اخیر پیش‌نویس اولیه سند آمایش سرزمینی فراهم شده است گفت: استفاده از این سند نیز در تحقق سیاست جهش تولید بسیار موثر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد:  اواخر هفته جاری جلسه بعدی ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید برگزار خواهد شد و در این جلسه ضمن دریافت نقطه نظرات دستگاه‌ها، گزارشی از ظرفیت و پتانسیلهای قابل توجه ۳۱ استان نیز ارائه خواهد شد.
 نوبخت با بیان اینکه در جلسه امروز ماموریتهای پنج گانه برای دستگاه‌های مختلف عضو ستاد تعیین شد گفت: سیاست جهش تولید همراهی کننده برنامه‌های موجود و در دست اقدام است و بر این اساس دو برنامه اشتغال و تولید با هدف ایجاد یک میلیون شغل و همچنین تکمیل بیش از ۷۰۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹ با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

تاکید بر تکمیل پروژهای اقتصادی نیمه تمام

وی با تاکید بر تکمیل طرحهای اولویت دار نیمه کاره با هدف افزایش بهره‌وری پروژه‌ها در کشور گفت: منابع کشور بایستی به طرحهایی اختصاص یابد که اگر زودتر به بهره برداری برسند بخشی از نیازهای کشور را به صورت فوری برطرف خواهند کرد. به عنوان مثال تکمیل آزادراه تهران شمال حدود ۲۰ سال طول کشیده و ارزش منابع صرف شده به قیمت جاری حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود، اما در نهایت با تخصیص ۳۰۰میلیارد تومان قطعه یک آزاد راه به بهره برداری رسید.

تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در بخش کشاورزی

او با اشاره به ظرفیتهای قابل توجه  بخش کشاورزی در حوزه تولید گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی هشت درصدی در بخش کشاورزی محقق شد؛ هرچند ما در این سال در حوزه نفت شاهد کاهش رشد بودیم اما بخش کشاورزی جهش قابل توجهی داشت؛ به همین منظور برنامه هایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود با پشتیبانی مالی سازمان برنامه و بودجه می تواند منجر به تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی شود.

ارکان اصلی ستاد  برنامه ریزی و راهبری جهش تولید

در دومین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید، اعضای ستاد از جمله نمایندگان قوه قضائیه، مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت علمی و فناوری، بانک ‌مرکزی، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، مرکز آمار وسایر دستگاه های اجرایی ذیربط حضور داشتند.

در این جلسه پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و همچنین دبیر ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و قوه قضاییه ارکان اصلی ستاد  برنامه ریزی و راهبری جهش تولید هستند.
 پورمحمدی گفت: همچنین اعضای شورای اقتصاد به همراه چند نهاد انقلابی از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سازمان بسیج مستضعفین نیز  به جمع این ستاد اضافه شده‌اند تا فرمایش مقام معظم رهبری هر چه سریع‌تر محقق شود.
وی افزود: معاونتهای سازمان برنامه و بودجه از تمامی ظرفیت خود برای پیشبرد اهداف ستاد استفاده خواهند کرد. همچنین روئسای سازمان برنامه و بودجه استانها به عنوان بازوهای پیش برنده برنامه‌ها تصویب شده در استانها ایفای نقش خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال “جهش تولید” نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا