بین الملل

کشورها یکی پس از دیگری قربانی کرونا می شوند!

کاهش شدید رشد اقتصادی کشورهای مختلف جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در شرایطی که شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از ۳۰۰ هزار نفر نیز عبور کرده ، رشد اقتصادی کشورها در سراسر جهان با وجود آن که تنها حدود سه ماه از همه گیری این ویروس می گذرد کاهش شدیدی یافته است. پیشتر برخی از نهادهای مهم مالی در جهان پیش بینی کرده بودند کووید-۱۹ باعث خسارتی دو تریلیون دلاری به اقتصاد جهانی شود. 

گرجستان

همچنین بخوانید

طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور  با کاهشی محسوس مواجه شده است تا جایی که در سه ماه منتهی به دسامبر، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به دوره مشابهقبل به ۵.۱ درصد رسید.

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به ارتباطات با ۱۷ درصد بوده است و پس از این بخش نیز حمل و نقل با ۸.۳ درصد و املاک و مستغلات با ۷.۱ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین رشد مربوط به صنعت بیمه با رشد منفی ۱۰.۳ درصدی بوده است و بخش مدیریت دولتی با رشد منفی ۲.۶ درصدی و معدن با ۰.۴ درصد در رده های بعدی قرار دارند. 

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

اوکراین

در سه ماهه پایانی سال قبل رشد اقتصادی اوکراین با کاهشی محسوس از ۴.۱ درصد در سه ماهه سوم به تنها ۱.۵ درصد رسیده است. این رشد اقتصادی که ضعیف ترین رشد فصلی اوکراین از سه ماهه نخت سال ۲۰۱۶ نیز محسوب می شود بیش از هر فاکتور دیگری تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. رشد اقتصادی اوکراین در سال ۲۰۱۹ نیز ۳.۲ درصد بود که ۰.۲ درصد کمتر از رشد اقتصادی سال قبل این کشور بوده است. 

نیوزلند

طبق اعلام بانک مرکزی نیوزلند، رشد اقتصادی این کشور نیز با کاهشی محسوس مواجه شده است تا جایی که در سه ماه منتهی به دسامبر، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به ۱.۸ درصد رسید. این رشد، ضعیف ترین رشد فصلی ثبت شده در نیوزلند از سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۳ محسوب می شود. 

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به خرده فروشی با ۳.۴ درصد بوده است و پس از این بخش نیز ارتباطات با ۳.۳ درصد و خدمات عمومی با ۳.۱ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین رشد مربوط به بخش کشاورزی با رشد منفی ۰.۲ درصدی بوده است و بخش تولید با رشد ۰.۳ درصدی و صنعت با ۰.۵ درصد در رده های بعدی قرار دارند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا