اقتصاد کلان

از تردد در مرزها چه خبر؟

طبق اعلام گمرک، مرزهای ایران به سمت عراق به غیر از منطقه اقلیم کردستان همچنان بسته است و مرز رسمی باشماق در کلیه رویه‌های گمرکی صادرات، واردات، ترانزیت مبداء و مقصد و خروج سوخت فعال بوده و تاکنون تعطیلی نداشته و بی‌وقفه در حال فعالیت است.

به گزارش آرمان اقتصادی،  سیدروح‌الله لطیفی – دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک – گفت: در حال حاضر حدود ۴۵۰ کامیون حامل سوخت در صف خروج هستند و در روز گذشته (سوم فروردین) خروج ۱۱۴ کامیون سوخت و صادرات،  ۳۹۴ کامیون و ترانزیت خروجی و ۳۹ کامیون را در گمرک باشماق شاهد بودیم.

وی افزود: بازارچه مرزی سیرانبند بانه در استات کردستان کماکان از سوی  عراق تعطیل است.

همچنین بخوانید

به گفته لطیفی، در مرز پرویزخان استان کرمانشاه نیز گمرک به صورت شبانه‌روزی فعال است و بیش از ۵۳۰ دستگاه کامیون در ۲۴ ساعت گذشته کالای صادراتی به عراق داشتند که از این تعداد ۵۰۹ دستگاه کامیون کالای صادرلتی و ۲۸ دستگاه نیز سوخت به عراق صادر کردند.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: بار تراتزیتی تخم مرغ از مبدا نخجوان به کردستان عراق نیز از امروز امکان ورود به کشور از مرز پلدشت را دارند.

به گفته وی، مرزهای کشور با ترکیه نیز همچنان بسته است و صرفا کامیون‌های ترکیه‌ای که نتوانستند از مرزهای سرخس به ترکمنستان بروند مجبور به بازگشت به کشورشان از مرز بازرگان شدند و کامیون‌های ایرانی نیز از ترکیه وارد کشور شدند.

لطیفی یادآور شد: رایزنی‌هایی نیز برای ورود کامیون‌های ایرانی که در کشورهای ثالث منتظر ورود به ترکیه و بازگشت به ایران هستند صورت گرفته که منتظر ورود آنها به خاک ترکیه هستیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک همچنین گفت: مرز با ارمنستان همچنان بسته است ولی بر اساس تصمیم دولت ایروان برخی از کالاها به لیست تجارت با ایران اضافه شده است.

او ادامه داد: مرز با جمهوری نخجوان برای ورود کالاهای تجاری فعال است. همچنین مرزهای زمینی، دریایی و ریلی با کشور آذربایجان در بخش تجاری همچنان با رویه روزهای قبل فعال است و ترانزیت کالا به روسیه نیز از خاک آذربایجان بدون مشکل در حال انجام است.

طبق گفته لطیفی، مرزهای کشورمان با ترکمنستان همچنان مسدود است و صرفا از طریق ریل برخی از کالاهای غیر خوراکی و از مرز سرخس در حال جابجایی است. محموله کمک‌های بهداشتی کشور ترکمنستان به وزن ۱۶ تن نیز امروز از مرز لطف آباد وارد کشور شد.

او افزود: مرزهای تجاری کشور با افغانستان همچنان باز است و با وجود کاهش ورود کالاهای تجاری به مناسبت نوروز همچنان فعالیت مرزهای منتهی به افغانستان در حال انجام است.

به گفته سخنگوی گمرک،  مرزهای پاکستان با ایران  همچنان بسته است ولی محموله‌های کالاهای اساسی به بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان در حال ورود و تخلیه و بارگیری است و شاهد پهلوگیری شناوری با بار ۷۰ هزار تنی گندم بودیم.

او همچنین اعلام کرد: سایر بنادر به غیر از مقاصد کویت و امارات عادی است و قطر نیز همچنان شناورهای فلزی یخچال‌دار را پذیرش می‌کند.

لطیفی از ورود محموله موز به بوشهر از روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: حضور پرسنل گمرک در سطح گمرکات استان بوشهر در قالب کشیک حضور دارند ، فعالیت از روز عید کاهش پیدا کرده اما در گمرک بوشهر در حال حاضر واردات و صادرات در حال انجام است؛ به نحوی که با تخلیه و ترخیص کشتی موز در روز گذشته شاهد ورودی بیش از ۱۰۰ کامیون بودیم صادرات کالاهای پتروشیمی از طریق گمرک انرژی پارس جنوبی نیز روند صادرات در حال انجام است.

به گفته او،  گمرک دیر نیز از فردا صادرات به سمت قطر را  شروع می‌کند. گمرک خارک هم طبق معمول سابق و با هماهنگی که ایجاد می‌شود در حال فعالیت است. در  سایر گمرکات ورودی نداریم و تردد با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا