بانک و بیمهطلا و ارز

گریزى به بازار ارز سال٩٨/ رشد ٢٧درصدى قیمت دلار در یک‌سال

بررسى روند نرخ ارز در سال٩٨ نشان مى‌دهد که دلار در پایان سال، نسبت به ابتداى فروردین ماه حدود ٢٧درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از اقتصادآنلاین، بازار ارز سال٩٨ را مى‌توان به دو قسمت نیمه اول و نیمه دوم سال تفکیک کرد به طوریکه در نیمه اول سال گذشته بازار نسبتا آرامی داشتیم و در نیمه دوم سال شاهد بروز نوسانات ناشى از اتفاقات مهم اقتصادى و سیاسى بودیم؛ بررسى این بازار نشان مى‌دهد که دلار در روزهاى پایانى اسفند ماه نسبت به ابتداى فروردین و هم‌زمان با شروع کار بازار، حدود سه هزار تومان معادل ٢٧درصد رشد قیمت داشته است.

بعد از التهابات شدید نرخ ارز در سال٩٧، دلار فروردین ماه سال گذشته را با نرخ تقریبا ١٢٨۵٠تومان آغاز کرد و تا پایان ماه به ١٣۵۰۰ تومان هم رسید؛ این روند افزایشى در اردیبهشت ماه به اوج خود رسید تا جاییکه قیمت دلار در اواسط این ماه از نیمه کانال ۱۵هزار تومان هم عبور کرد اما در روزهاى پایانى ماه وارد مدار نزولى شد و  تا ۱۴هزار تومان کاهش یافت.

همچنین بخوانید

داغ شدن بازار ارز متاثر از شعله‌هاى افزایش قیمت بنزین

حرکت دلار در شیب نزولى که از اواخر اردیبهشت آغاز شده بود تا اواسط آبان ماه ادامه یافت به طوریکه نرخ دلار در این مدت از ۱۴هزار تومان به مرز ١٠هزار تومان سقوط کرد؛ اما حرکت دلار در این مدار نزولى در روز بیستم آبان ماه هم‌زمان با افزایش سه برابرى قیمت بنزین متوقف شد و ثبات پنج ماهه نرخ ارز متاثر از جو روانى این اتفاق مهم اقتصادى از بین رفت.

در پى این رخداد اقتصادى، نرخ دلار در روزهاى پایانى آبان ماه مجددا وارد کانال ١٣هزار تومان شد؛ البته در این میان عبدالناصر همتى رییس کل بانک مرکزى بارها بر غیرواقعى بودن نرخ ارز تاکید کرد و هشدار داد که مردم مراقب سوء‌استفاده سودجویان باشند.

 در ماه آذر و اوایل دى ماه٩٨ دلار در محدوده ١٢۵٠٠ تا ١٣هزار تومان نوسان داشت و به گفته فعالان بازار ارز در حال تخلیه شوک افزایش قیمت بنزین بود اما در هفته سوم این ماه با انتشار خبر ترور سردار سلیمانى این بازار مجددا دچار التهاب شد.

این نوسان صعودى ادامه داشت تا در اواخر بهمن ماه شوک دیگرى به نام FATF نرخ ارز را تحت تاثیر خود قرار داد تا جاییکه دلار مجددا وارد کانال ۱۴هزار تومان شد؛ دلار در ابتداى اسفند ماه به ۱۴۵۰۰تومان و در روز پایانى ماه به ۱۵۷۵۰تومان هم رسید و با این نرخ کار خود را در سال ٩٨ به پایان رساند.

میانگین نرخ ارز به تفکیک هر ماه

بررسى روند بازار ارز به تفکیک هر ماه حاکى از آن است که میانگین قیمت دلار در فروردین ماه حدود ١٣٣١٧ تومان، در ماه اردیبهشت ۱۴۴۸۷تومان، در خرداد ماه ١٢۹۶٣تومان، در تیر ماه ۱۲۴۵۸تومان، در مرداد ماه ۱۱۷۶۵تومان و در آخرین ماه تابستان ۱۱۵۲۵تومان است.

همچنین میانگین قیمت این ارز پر طرفدار در مهر ماه٩٨ حدود ١١٣٣٠تومان، در آبان ماه ۱۱۴۱۵تومان، در آذرماه ۱۲۹۱۵تومان بود؛ میانگین نرخ دلار در سه ماه پایانى سال٩٨ نیز به ترتیب به ١٣١٠٠، ۱۳۵۵۰ و ۱۵۱۵۰تومان رسید.

بر اساس این گزارش، بسیارى از کارشناسان اقتصادى و فعالان بازار ارز معتقدند که نرخ دلار در سال٩٨ به اندازه حجم اتفاقات سیاسى و اقتصادى رخ داده واکنش نشان نداد و اگر این التهابات در سال‌های گذشته پیش آمده بود مسلما شاهد رقم‌هاى بالاترى براى دلار بودیم.

 

از طريق
فاطمه اکبرخانى
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا