انرژی

روس‌نفت با گازپروم وارد رقابت گازی جهانی می‌شود

شرکت روس‌نفت درصدد است در نقاطی از اروپا که گازپروم در آنجا حضور ندارد، گاز عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گازپروم از حقوق انحصاری برای صادرات گاز از طریق خط لوله در روسیه برخوردار است اما حقوق انحصاری خود برای صادرات دریایی LNG به خارج را به روس‌نفت و نواتک که بزرگترین تولیدکننده گاز غیردولتی روسیه است، از دست داده است.

روس‌نفت در تلاش برای توسعه جهانی فعالیت‌هایش، مدتهاست برای صادرات گاز از طریق خط لوله رقابت می‌کند. این شرکت یک تفاهم‌نامه با بریتیش پترولیوم دارد تا سالانه حداکثر ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز در اروپا تجارت کند.

همچنین بخوانید

ولادا روساکووا، نایب رییس روس‌نفت که مدیر سابق گازپروم بوده است، اظهار کرده که این شرکت مایل است با عرضه گاز به بازارهای جدید با همکاری گازپروم، آزمایشی را انجام دهد و در راستای این آزمایش، می‌تواند به بازارهایی گاز عرضه کند که گازپروم در آنجا حضور ندارد و ممکن است در بازارهای مذکور واردات LNG آمریکا انجام بگیرد.

وی در بیانیه ای به رویترز گفت: ما روی برداشته شدن کامل محدودیت‌های صادراتی حساب نمی‌کنیم. این مسئله برای گازپروم با توجه به مشکلات مالی و وضعیت اقتصادی که این شرکت در آن قرار دارد، زیان آور خواهد بود.

گازپروم ۳۲ تا ۳۴ میلیارد دلار درآمد از صادرات بیش از ۱۸۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا و ترکیه در سال جاری هدف گرفته است. روس‌نفت حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال گذشته تولید کرد و ۲۰۸ میلیارد روبل (۳.۵ میلیارد دلار) درآمد از فروش گاز در بازار داخلی داشت.

روس‌نفت مانند نواتک به مدد سیاست قیمت‌گذاری انعطاف پذیر گاز، برخی از مشتریان گازپروم در بازار داخلی را جذب کرده است. این شرکت همچنین به بازارهای آسیایی چشم دوخته و قصد دارد در خاور دور روسیه یک کارخانه LNG احداث کند.

این شرکت می‌خواهد گاز به چین صادر کند که در آن گازپروم قصد دارد صادرات گاز را در سال ۲۰۲۱-۲۰۱۹ از طریق خط لوله پاور سیبری که در حال حاضر تحت ساخت است. همچنین روس‌نفت مایل است به بازار گاز داخلی چین و کاربران نهایی از طریق قراردادهای تهاتری دست پیدا کند.

با اینهمه الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم اظهار کرده است که این شرکت برنامه ای برای دادن اجازه به سایر شرکت‌ها برای صادرات گاز از طریق این خط لوله ندارد. اما میلر گفت: گازپروم ممکن است به یک شرکت روسی اجازه دهد وارد پروژه بالتیک LNG شود که قرار است در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.

بر اساس گزارش رویترز، روس‌نفت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید کند و با شماری از پروژه‌های بین المللی، به سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا