اقتصاد کلان

دولت امسال چند مدل یارانه پرداخت می‌کند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا، حمایت‌های دولت از مردم گسترده‌تر شد که از جمله پرداخت کمک معیشتی به سه میلیون نفر از هموطنانی که به دلیل از دست رفتن مشاغل خود در این شرایط امرار معاش آنها دچار مشکل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در گفت وگویی، پرداخت تسهیلات بانکی دو ساله به صاحبان کسب و کار خرد خانگی و غیرخانگی را یکی دیگر از برنامه های دولت در این خصوص عنوان کرد و گفت: وام قرض الحسنه ای با سود پایین نیز برای این اقشار در نظر گرفته شده که دولت بخشی از آن را پرداخت می کند و بخشی را خود بانک ها جبران می کنند و این وام ها هم به حدود چهار میلیون خانوار پرداخت می شود.

وزیر اقتصاد به نامه خود به رییس جمهوری برای قرار گرفتن کارمندان نظام بانکی که در عرصه خدمت به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، در زمره شهدای خدمت اشاره کرد و افزود: تلاش شد استانداردهای بانکداری غیرحضوری را به گونه ای افزایش دهیم که ضرورت حضور در بانک به حداقل کاهش یابد.

دژپسند خاطرنشان کرد: برپایه گزارش ها، اکنون امکان انجام غیرحضوری عملیات بانکی در بانک های کشور وجود دارد.

وی درباره تعامل سازمان امور مالیاتی با مودیان در شرایط کنونی گفت: حتی پیش از اینکه بخش خصوصی از ما تقاضا کند، در نامه ای به رییس جمهوری تقاضا کردیم که در حوزه مالیات تسهیلاتی را برای مودیان اعمال کنیم که از جمله، مهلتی است که مقرر شد مودیان بتوانند با سه ماه تاخیر مالیات خود را پرداخت کنند.

وزیر اقتصاد درباره نامگذاری امسال به «جهش تولید»، خاطرنشان کرد: جهش تولید و رشد اقتصادی اولویت کشور است که نقشه راه آن تدوین و در بخشنامه ای به همکاران مجموعه وزارت اقتصاد ابلاغ شده است؛ همچنین بررسی و نهایی سازی پیش نویس برنامه جامع آن به زودی در دستور کار قرار می گیرد.

تمدید خودکار بیمه نامه ها به مدت دو ماه

دژپسند در بخش دیگری از این گفت و گو افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث را ناشی از افزایش نرخ دیه و خارج از اختیار وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی برشمرد.

وی گفت: بیمه شخص ثالث از جمله بیمه هایی است که ضریب خسارت آن بالا و بافزون بر ۱۱۴ درصد و در عمل میزان سود آن معادل صفر است.

وزیر اقتصاد افزود: این افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث، از سوی شورای عالی بیمه و با محاسبه بر مبنای نرخ سود صفر انجام شده و در این راستا، تنها دغدغه ما جلوگیری از خسران صنعت بیمه کشور بوده است.
وی با بیان اینکه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به شدت پیگیر بود که امسال مانع افزایش دیه شود، ادامه داد: حتی وزیر دادگستری به کمک آن آمد و در رایزنی هایی که با مسوولان قوه قضائیه انجام شد،  تلاش شد که از  رشد نرخ دیه جلوگیری شود اما این اتفاق در نهایت رخ نداد.

دژپسند با یادآوری اینکه این رقم‌ به هیچ عنوان مطلوب خود ما هم نیست، گفت: اکنون به دلیل عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیمه نامه ها تا دو ماه آینده به طور اتوماتیک تمدید شده، اما این تمدید خودکار به منزله «امهال» است و در زمان مقرر، قرارداد  بیمه شخص ثالث انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: این موضوع در بخشنامه‌ای از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده و لازم است اطلاع رسانی شفاف در این زمینه انجام شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا