امور زیربناییراه و ساختمان

۷۰۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی فعال در شهرهای جدید

​ جدیدمدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از فعال بودن هفت هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در شهرهای جدید کشور خبر داد و احداث فضاهای درمانی را از سیاست‌های سال جاری این شرکت خواند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، جلسه سالانه مدیران عامل شرکت‌های عمران شهرهای جدید روز یکشنبه دهم فروردین‌ماه با حضور حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید از راه دور و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

طاهرخانی در ابتدای این نشست با اشاره به این‌که به توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور این جلسه به شکل ویدئوکنفرانس برگزار می شود به ذکر نکاتی در خصوص عملکرد سال ۹۸ شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت و ضمن ابراز امیدواری برای عملکرد توفیق‌آمیز در سال "جهش تولید" گفت: در سال ۹۸ علی رغم شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها در کشور، در مجموع فعالیت‌های شرکت عمران شهرهای جدید رکودی مشاهده نشد و حرکت‌های بسیار خوبی شکل گرفت.

وی افزود: از جمله اینکه عملکرد درآمدی شرکت عمران شهرهای جدید که موتور محرکه فعالیت‌های این شرکت است به بیش از دو برابر سال ۹۷ افزایش پیدا کرد که نتیجه کوشش و تلاش همکارنمان در شرکت‌های تابعه بود تا بتوانیم سطح عملکردمان را با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها حفظ کنیم.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه عملکرد خوبی در شروع پروژه‌های مشارکتی داشتیم و با وجود این‌که انتظارات خیلی بیشتر است اما سال ۹۸ سال ویژه‌ای از این حیث بود و در مجموع هفت هزار میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی در جریان در مجموعه شهرهای جدید داریم که انعقاد قرارداد چهار میلیارد تومان آن در سال گذشته انجام شد و نشان‌دهنده عملکرد توفیق‌آمیز در این خصوص است.

طاهرخانی ادامه داد: پروژه های مشارکتی علاوه بر اینکه حوزه ساخت و ساز را با استفاده از مشارکت بخش خصوصی رونق می‌دهد، کارکرد دیگری که دارد این است که ثروت پایداری برای آینده شهرهای جدید است و بعدها نیز برای پیشبرد فعالیت ها مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید با مشکل مواجه نشود.

افتتاح مترو گلشهر-هشتگرد از پروژه‌های استراتژیک سال ۹۸

او، افتتاح مترو گلشهر-هشتگرد را از مهم‌ترین پروژه‌های استراتژیک شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۸ خواند که با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد، و گفت: در سال ۹۸ که این پروژه در انتهای کار و نیازمند اعتبارات نقدی بالایی بود که خوشبختانه این اقدام انجام شد. ساختارمند کردن موضوعات اجتماعی، اتفاق مهم دیگری بود که پس از سال‌ها در سال ۹۸ در مجموعه شهرهای جدید انجام شد. در این زمینه مباحث مختلفی مبنی بر این‌که آیا شرکت عمران شهرهای جدید، وظیفه و مسوولیت اجتماعی دارد یا خیر وجود داشت و این موضوع مهمی بود که مدنظر و توجه ما قرار گرفت و در این زمینه خوشبختانه دفتر توسعه اجتماعی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی قرار گرفت و مجموعه اقدامات در این حوزه چارچوب‌مند شد و ردیف اعتباری مشخصی نیز  برای حوزه توسعه و خدمات اجتماعی در نظر گرفته شده است و  انتظار داریم شرکت‌های تابعه نیز این موضوع را در زیرمجموعه خود فعال کنند. شرکت‌هایی که مشاور اجتماعی قوی‌تری انتصاب کردند عموما عملکرد توفیق‌آمیزی در این حوزه داشتند و این اقدامات باید ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ما در سال ۹۸ پس از سال‌ها دو شرکت عمران جدید تاسیس و از ۱۷ شرکت به ۱۹ شرکت افزایش پیدا کردیم. شرکت عمران شهر جدید تیس در سواحل مکران که از نقاط استراتژیک برای توسعه آتی کشور است و شرکت عمران شهر جدید ایوانکی دو شرکت جدیدی بودند که در سال ۹۸ به مجموعه شهرهای جدید پیوستند و امیدواریم در سال جاری چارچوب استقلال مالی خود را به دست آوردند.

سیاست احداث و توسعه مراکز محلات از دیگر موضوعاتی بود که طاهرخانی به آن اشاره و عنوان کرد: این سیاست سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و انتظارت زیادی از آن داشتیم؛ امسال نیز مجددا بر آن تاکید می‌شود؛ حجم بالای واگذاری واحدهای مسکونی در مجموعه شهرهای جدید نیازمند خدمات و فضای شهری هستند. سیاستی که از دو سال گذشته آغاز کرده‌ایم، احداث مراکز محلات به‌ شکل مشارکتی است که برخی شرکت‌های عمران آن را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌اند و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند و انتظار داریم امسال این سیاست با دقت و سرعت دنبال شوند.

او در ادامه به موضوع مسکن مهر شهرهای جدید پرداخت و با اشاره به این‌که عملکردمان در بحث مسکن مهر در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ بوده است، بیان کرد: این پیشرفت با توجه به افزایش قیمت‌های سال ۹۸ و مشکلات متعدد دیگر انجام گرفت و در پایان سال نیز همه‌گیری بیماری کرونا به خصوص در شرکت‌هایی که دارای حجم عمده مسکن مهر بودند کار را دشوار کرد. با این حال، نسبت‌به برنامه‌ها و تعهدات وزارت راه و شهرسازی عقب هستیم و انتظار می‌رود با توجه به این‌که مقدمات کار را در سال گذشته بهتر آماده کرده‌ایم، امسال عملکرد بهتری داشته باشیم.

تفاهمنامه مترو تهران-پردیس اولین تفاهم برای ساخت مترو با روش مشارکتی

او، انجام تفاهم سرمایه‌گذاری در احداث مترو تهران-پردیس را حرکت بسیار خوب دیگر در مجموعه شهرهای جدید  در سال ۹۸ خواند و گفت: امیدواریم حوزه حمل و نقل شرکت مادر و شرکت عمران پردیس، پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام دهند. عقد این تفاهمنامه از این جهت مهم است که این تفاهم، اولین قرارداد مترویی در مجموعه شهرهای جدید است که با روش مشارکتی مبادله می‌شود. در حوزه توسعه نظام دسترسی‌ها بین شهر جدید و شهرهای اصلی، دو پروژه مهم دسترسی شهر علوی به بندر شهید رجایی و آزادراه تبریز-سهند را نیز دنبال می‌کنیم و علی‌رغم پیشرفت‌ها، انتظارمان‌ برای سرعت گرفتن تکمیل هر دو پروژه بیشتر است.

وضعیت مطلوب فضاهای آموزشی و مدارس در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی در شهرهای جدید را از دستاوردهای بسیار خوبی دانست که با همت شرکت‌های عمران عملی شده است و گفت: در این حوزه شرایطمان نسبت‌به شرایط دولت دهم بسیار بهتر است و این‌ موضوع که امروز هیچ کمبود مدرسه‌ای در شهرهای جدید نداریم، نتیجه عملکرد پیوسته‌ای است که در طول سال‌های گذشته شکل‌گرفته است و اوج آن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ شاهد بودیم؛ به‌طوری‌ که حدود ۱۰۰ مدرسه را در این دو سال افتتاح کردیم و به آموزش و پرورش تحویل دادیم.

وی افزود: این مهم یکی از اقدامات برای فراهم ساختن زیرساخت‌های پایه آموزشی است که با همت شرکت‌های عمران انجام شد و همه شرکت‌ها در این زمینه عملکرد مناسبی داشتند و ما به یک وضعیت متعادلی از نظر مدارس رسیدیم به طوری که در برخی از شهرهای جدید، مدارس آماده است اما هنوز دانش‌آموز به اندازه کافی ثبت‌نام نشده و یا مردم اسکان پیدا نکرده‌اند.

محافظت از شهروندان و محیط‌های کسب و کار دو استراتژی‌ مهم در مواجهه با کرونا

او در ادامه به تشریح برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری پرداخت و با اشاره به این‌که ما در ابتدای سال‌ها به صورت سنتی دچار یک رکود و وقفه در کشور هستیم و موضوع همه‌گیری بیماری کرونا این مساله را مضاعف کرده است، افزود: اگر برنامه و تدبیر مشخصی در این حوزه نداشته باشیم شرایطمان خیلی حاد خواهد شد؛ به همین منظور دو استراتژی در بحث مواجهه با کرونا خواهیم داشت که یکی محافظت از زندگی مردم و کارکنان است که در اولویت است و استراتژی دوم نیز حفاظت از محیط کسب و کار و فعالیت‌هایمان است که این موضوع را نیز نمی‌توانیم متوقف کنیم.

طاهرخانی ادامه داد: از این‌رو به همه مدیران عامل شرکت‌های عمران تاکید می‌کنم که به کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای مرخصی دهند؛ تجربه نشان داده است که این افراد آسیب‌پذیر هستند و حفاظت از جان آنان جزو وظایف ما است و این موضوع باید به‌صورت جدی مد نظر ما قرار داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع دوم، ایمنی محیط‌های کاری است و دستورالعمل‌های کافی برای مناسب‌سازی محیط‌های کاری برای مواجهه با کرونا آماده شده است، در این خصوص، مدیران شرکت‌ها باید ضمن توجه و دقت مضاعف به دستورالعمل‌ها، نسبت‌به تهیه و در اختیار گذاشتن امکانات بهداشتی و محافظتی لازم به کارکنان اقدام کنند.

وی اظهار داشت: موضوع مهم دیگر شهروندان هستند. شهروندانی که هم ساکن شهرهای جدید هستند و هم شهروندانی که برای ارائه خدمات به ما مراجعه می‌کنند. اقدامات خوبی توسط شرکت‌ها صورت گرفته و مسوولیت اجتماعی و شرکتی ما این است که در این برهه به ساکنان شهرهای جدید کمک کنیم؛ به همین دلیل در این زمینه هیچ محدودیتی نداریم و اگر شرکت‌ها در این خصوص نیازمند اصلاح بودجه و تقویت ردیف‌های مربوط هستند این اقدام را انجام خواهیم داد تا در چند زمینه مهم به شهروندان خدمت‌رسانی کنیم؛ به خصوص در سایت‌هایی که افراد کم‌درآمدتر ساکن هستند و ممکن است دسترسی محدودتری به امکانات بهداشتی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهتای جدید گفت: بنابراین تهیه پکیج‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن محیط‌های شهری باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به صورت مستمر در کنار اطلاع‌رسانی به شهروندان در خصوص نحوه مواجهه با ویروس و محیط‌های آلوده، را در دستور کار قرار دهیم. تجربه نشان داده است که دسترسی جوامع فقیرتر به محیط‌های کمتر برخوردار به امکانات بهداشتی محدودتر است و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم و با توجه به اینکه بخشی از ساکنان شهرهای جدید دسترسی محدودی به امکانات بهداشتی دارند، مسوولیت اجتماعی ما جبران این خلأ دسترسی است.

ایمنی کارگاه‌های ساختمانی در مواجهه با کرونا در اولویت

او، توجه به فضاهای کاری را یکی دیگر از موضوعات مهم و مدنظر شرکت عمران شهرهای جدید خواند و خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌ها و استرتژی‌هایی که در سال ۹۹ دنبال می‌کنیم این است که کارگاه‌های ایمنی داشته باشیم؛ یعنی مجموعه پیمانکاران و سازندگان و کسانی که خدمات زیربنایی و روبنایی را انجام می‌دهند نباید به حال خود رها کرد و همان‌طور که نسبت‌به سلامت کارکنان در شرکت‌ها توجه داریم باید از پیمانکاران و سازندگان بخواهیم که این سیاست را دنبال کنند و بر انجام این فعالیت باید نظارت دقیق داشته باشیم؛ بنابراین ما حاضر نیستیم که کار و فعالیت در وضعیت ناایمن به‌ویژه در برابر کرونا انجام شود. همه معیارها و استانداردهایی که در شرکت‌ها دنبال می‌کنیم باید در کارگاه‌های ساختمانی دنبال شود.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده‌اند و آزمایشگاه‌هایی را برای آزمایش خون و تب‌سنجی دایر کرده‌اند که اقدام خوبی است و باید در سایر شرکت‌های عمران مدنظر قرار گیرد. ما در شرایط کنونی در اداره سیستم بر مبنای سیاست دولت عمل می‌کنیم و همانگونه که دولت در این شرایط، تاکیدی بر حضور کارکنان در محل کار ندارد و دورکاری را مدنظر و توجه قرار داده است، ما نیز باید این سیاست را دنبال کنیم و ضرورت دارد که مدیران عامل شرکت‌های عمران با استانداران و فرمانداران در این حوزه هماهنگ باشند و امور را پیش ببرند.

"اقدام ملی مسکن" در راس محورهای برنامه عملیاتی سال ۹۹

طاهرخانی پس از طرح برخی از موضوعاتی که نیازمند هماهنگی بیشتر صف و ستاد در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید است، به تشریح محورهای ۲۰ گانه سال ۹۹ این شرکت پرداخت و برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را نخستین و کلیدی‌ترین محور برنامه‌های این شرکت خواند و افزود: برنامه اقدام ملی مسکن، شقوق مختلفی دارد که بخشی مربوط به متقاضیان ثبت‌نامی و بخشی مربوط به شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها است؛ به این منظور باید اسناد، طراحی‌ها و برآوردها انجام شود تا پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به سمت اعلام فراخوان سوق داده شوند. نکته مهم در طرح اقدام ملی مسکن این است که هیچ پروژه‌ای در کل شرکت‌های عمران بدون قطعی‌شدن ثبت‌نام متقاضیان شروع نمی‌شود. البته این موضوع با انجام برخی اقدامات برای آغاز کار منافاتی ندارد و این اقدامات باید متناسب با پروژه انجام شوند. به همین دلیل موضوع مهم و حیاتی انتخاب پیمانکاران بر اساس شیوه‌نامه باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد. تاکید وزیر راه و شهرسازی این است که عملکرد قابل‌توجهی در این خصوص داشته باشیم و اردیبهشت، ماه خاصی از این نظر است. وجه دیگر طرح اقدام ملی مسکن، پروژه‌های مشارکتی است که سا ل گذشته در حدود ۱۱ هزار واحد بود و امسال این عدد باید به ۵۰ هزار واحد برسد و این پروژه ها باید هر چه سریعتر… سیستم انتخاب شرکت صرفا از طریق فراخوان خواهد بود.

اتمام باقیمانده پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس، شروع نسل دوم شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی و اقامتی، توسعه نظام حمل‌ونقل انبوه و سریع‌ بین شهرهای جدید و مادر، توسعه نظام دسترسی آزادراهی و بزرگراهی  بین شهرهای جدید و مادر، توسعه حمل و نقل عمومی و انسان‌محور در درون شهرهای جدید، توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی، احداث مراکز محلات، تحقق بودجه سال ۹۹، هوشمندسازی فعالیت‌ها و مدیریت شهرهای جدید، ارزیابی و ارتقاء تاب‌آوری شهرهای جدید، هویت‌بخشی و نوسازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مجموعه شهرهای جدید، تحول سازمانی-ساختاری و توسعه حکمروایی خوب شهری، توسعه و تقویت پایه اقتصادی شهرها و شورع فعالیت‌های ارزش‌افزا، ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرها، توسعه فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه مجموعه شهرهای جدید، انتظام‌بخشی به توسعه فضایی و ضابطه‌مندی ساخت و سازها، پیاده‌سازی برنامه‌های برندینگ شهری، راه‌اندازی و توسعه رویدادهای شهری و توسعه پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور از دیگر محورهای برنامه عملیاتی سال ۹۹ شرکت عمران شهرهای جدید بود که طاهرخانی در این جلسه به تفصیل به آن‌ها پرداخت.

در بخش دیگری از این جلسه، مدیران‌عامل شرکت‌های عمران شهرهای جدید به ارائه گزارشی از اقدامات خود در سال گذشته پرداختند و آخرین تحولات پروژه‌ها و برنامه‌های کلیدی خود را با مسوولان شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در میان گذاشتند.

کیفیت مطلوب و قابل‌قبول ارتباط ویدئوکنفرانس با ۱۹ شهر جدید کشور از نکات جالب توجه در برگزاری این جلسه بود که با استقبال مدیران عامل شهرهای جدید همراه شد و طاهرخانی از تداوم این جلسات به همین شکل تا اطلاع ثانوی خبر داد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا