بین الملل

آمریکا جایگاه بزرگترین تولیدکننده نفت را از دست می‌دهد

متخصصان انرژی می‌گویند با سقوط قیمت نفت، افت تقاضا و سقوط سرمایه‌گذاری‌ها، امسال آمریکا قطعاً جایگاه خود به عنوان تولیدکننده شماره ۱ نفت در جهان را از دست خواهد داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، متخصصان انرژی می‌گویند با سقوط قیمت نفت، افت تقاضا و سقوط سرمایه‌گذاری‌ها، امسال آمریکا قطعاً جایگاه خود به عنوان تولیدکننده شماره ۱ نفت در جهان را از دست خواهد داد. جایگاهی که به دست آوردن آن کار آسانی نبوده است.

در حالی که هر روز شهرهای بیشتری در جهان به علت ویروس کرونا قرنطینه می‌شوند و جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه همچنان ادامه دارد، قیمت‌های نفت بیش از ۶۵ درصد تا به اینجای سال سقوط کرده‌اند.

این اهمیت بسیار بالایی برای سیاست خارجی آمریکا دارد چرا که این کشور سال‌ها امنیت انرژی را به امنیت ملی خود پیوند زده است.

دن یارگین، متخصص انرژی و معاون آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید: اگر قیمت‌های نفت همین طور پایین بمانند ما شاهد سقوط شدیدی در تولید نفت آمریکا خواهیم بود. این کشور دیگر تولیدکننده شماره ۱ جهان نخواهد بود.

در سال ۲۰۱۸ به اطف شکوفایی صنعت نفت شیل، آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه و عربستان سعودی به برترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده بود.

حالا در صنعت نفت شیل آمریکا بودجه‌ها کاهش داده شده، سرمایه‌گذاری‌ها تعلیق شده و کارگران اخراج شده‌اند. تنها در ۲ هفته گذشته ۵۹ چاه نفت آمریکا بسته شده است.

دن یارگین می‌گوید: در ماه آوریل تقاضای نفت تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که این بی‌سابقه است.

ادوارد بل، تحلیل‌گر کالا در بانک ان‌بی‌دی دوبی می‌گوید: من معتقدم اینکه آمریکا امسال جایگاه بزرگترین تولید کننده نفت جهان را از دست می‌دهد تقریباً تضمین شده است و این احتمالاً خیلی سریع‌تر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد اتفاق خواهد افتاد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا