امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت مسکن در روزهای کرونایی تهران/ کاهش ۲۴ درصدی معاملات در پایتخت

براساس آخرین گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی، در اسفند ماه سال گذشته، بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره قرارداد مسکن در تهران ثبت شد که نسبت به بهمن سال گذشته ۲۴.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، بازار مسکن هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است و میزان معاملات روند نزولی در پیش گرفته به طوری که براساس آخرین گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی،  در اسفند ماه سال گذشته، بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره قرارداد مسکن ثبت شد که نسبت به بهمن سال گذشته ۲۴.۴ درصد کاهش یافته است.

هچنین ارزش معاملات انجام‌شده مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران نیز در ماه مورداشاره به ۱۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با ارزش معاملات بهمن‌ماه حدود ۸ درصد کاهش یافته است. در بهمن سال گذشته ارزش معاملات ۱۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در ۱۲ ماه سال ۹۸ به‌شمار می‌رود. در اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ نیز ارزش معاملات مسکن ثبت‌شده در سامانه املاک و مستغلات ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.  

اما این کاهش معاملات در تهران منجر به کاهش قیمت در بازار مسکن نشده است به طوری که طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران با رشد حدود ۸.۶ درصدی به ۱۵ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان رسید. در بهمن ماه سال ۹۸ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بود. بر اساس آمار بیشترین قیمت مسکن مربوط به منطقه یک با ۳۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه (۲۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان)  12.8 درصد افزایش یافته است.

البته حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک هفته گذشته به ایلنا اعلام کرده بود که معاملات مسکن در سطح کشور در اسفند ماه به کمترین میزان خود رسید به طوری که بازار کاهش ۷۰ درصدی معاملات را تجربه کرد اما از آنجایی که به ازای کاهش عرضه، تقاضایی هم وجود نداشت قیمت‌ها متاثر از این کاهش معاملات نبودند.

پیش بینی می‌شود تا پایان مهار ویروس کرونا این شیب نزولی معاملات مسکن ادامه پیدا می‌کند و اکثر قراردادهای اجاره هم تمدید خواهد شد.           

در جدول زیر قیمت واحدهای مسکونی در روزهای کرونایی در مناطق مختلف تهران آمده است:

متراژ محدوده قیمت(تومان)
۱۱۰متر-دو خواب- نوساز – فول امکانات شهران ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون 
۸۰ متر-نوساز-دو خواب- فول امکانات یوسف آباد  ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
۶۳متر-۷ساله-بدون آسانسور و پارکینگ سبلان شمالی ۶۸۰ میلیون 
۶۸متر-۱۸ سال- دو خواب-بدون آسانسور صادقیه  ۹۸۶ میلیون 
۸۵متر-۸ ساله- فول امکانات تهرانپارس یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون
۸۰متر-۲۰ ساله نازی آباد  ۹۳۰ میلیون 
۸۲متر-۴ ساله-فول امکانات ونک  دو میلیارد 
۶۶ متر-۲۵ساله-بدون پارکینگ و آسانسور  افسریه  ۵۵۰ میلیون 
۱۰۵ متر- ۲۷ ساله-بدون پارکینگ و آسانسور سهروردی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون 
۵۹ متر-۲۲ ساله-بدون پارکینگ و آسانسور جیحون  ۷۲۰ میلیون 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا