صنعت، معدن، تجارت

تکذیب هک شدن اطلاعات سایت ای‌نماد / بهنام امیری: اطلاعات منتشر شده محرمانه نبوده است

طی روزهای گذشته بارها خبر نشت اطلاعات در صدر اخبار قرار گرفته است. نشت اطلاعات مربوط به کاربران تلگرام و سیب‌اپ، نشت اطلاعات سایت ای‌نماد و پس از آن خبر افشای اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی از طریق سرورهای سازمان ثبت احوال از جمله خبرهایی است که حساسیت کاربران را نسبت به امنیت داده‌هایشان افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، سیزدهم فروردین‌ماه تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خبر از نشت اطلاعات از سایت نماد اعتماد الکترونیکی می‌داد. اما یک روز پس از آن مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هک سایت نماد اعتماد الکترونیکی را رد و اعلام کرد اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های مجازی با اطلاعات واقعی سایت ای‌نماد تطابق ندارد. این شرکت در بیانیه خود آورده است که تصویر منتشر شده در خصوص استخراج اطلاعات از سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، مرتبط به این سامانه نیست.

طبق این بیانیه اطلاعاتی که در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی نگهداری می‌شوند مشتمل بر دو دسته هستند، دسته اول اطلاعاتی است که عموم مردم به آن دسترسی دارند و در پروفایل نماد کسب‌وکارها و استعلامات سامانه وجود داشته، به‌صورت عمومی منتشر شده و به‌راحتی از طریق وب‌سایت نماد قابل دسترس است. دسته دوم اطلاعات طبقه‌بندی شده از کسب‌وکارها مانند مدارک و اطلاعات شخصی مالک کسب‌وکار است که به‌صورت طبقه‌بندی شده نگهداری می‌شود و نحوه نگهداری این اطلاعات امکان دستیابی به آنها از طریق ابزارهای هک را نمی‌دهد.

همچنین بخوانید

به‌گفته بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تجارت الکترونیک اولاً افشای اطلاعاتی رخ نداده و کسی هم تاکنون نتوانسته ثابت کند که داده‌های محرمانه ‌ای‌نماد منتشر شده است. اطلاعاتی هم که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، اطلاعات واقعی نبوده است. سایت‌هایی که در این تصویر منتشر شده دارای ای‌نماد نبودند. همچنین اطلاعاتی نیز که منتشر شده جزو اطلاعات محرمانه نبوده است. یعنی سایتی که مدعی شده اطلاعات نمادش لو رفته، اصلا دارای ای‌نماد نبوده است.

او با توضیح اینکه اطلاعاتی که در این داده منتشر شده، اطلاعات محرمانه نبوده است، گفت: «ما در حوزه نماد برخی از اطلاعات را مانند مالک، آدرس، تلفن تماس و آدرس سایت کسب‌وکار منتشر می‌کنیم. این چهار اطلاعات ضروری است و هر مصرف‌کننده‌ای که وارد یک کسب‌وکار می‌شود باید از آن مطلع شود. این اطلاعات در سایت ای‌نماد است و هر فردی می‌تواند آن را در پروفایل کسب‌وکارها مشاهده کند. اما چیزی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، حاوی اطلاعات کسب‌وکارهای دارای نماد نبوده و ما اصلاً اطلاعات آنها را در پایگاه داده خود نداشته‌ایم.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا