صنعت، معدن، تجارت

آخرین وضعیت مرزها/عراق امروز درمورد مرز مهران تصمیم می‌گیرد+جدول

سخنگوی گمرک ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزهای زمینی کشور گفت: امروز عراق در مورد مرز مهران تصمیم می گیرد و احتمال دارد دولت عراق از طریق این مرز، واردات مواد غذایی از ایران را بپذیرد.

روح الله لطیفی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کامیون‌های ایرانی حامل سوخت که یک هفته درمرزهای اقلیم کردستان متوقف شده بودند، با هماهنگی کنسولگری ایران در سلیمانیه مشکلشان حل شد و با انتقال سوخت به تانکرهای عراقی توانستند محموله را تحویل دهند.

روند تجاری در مرز دوغارون کند شد

سخنگوی گمرک ایران افزود: ارتباط با افغانستان هم عادی است اما در مرز دوغارون با افغانستان به دلیل اینکه ویزاهای راننده‌های افغان صادر نشده دچار مشکلاتی شده‌ایم. ارتباط با افغانستان از این مرز به صورت ترانشیپ منت (جا به جایی کالا به کالا) است بنابراین زمانی که کامیون افغان نتواند از مرز رد شود کامیون ما هم نمی‌تواند برود، به همین دلیل کامیون‌های ایرانی که متوقف می‌شوند نمی‌توانند بارشان را تحویل طرف افغان دهند. روند تجاری در مرز دوغارون کند شده است. اگر ویزای معتبری برای رانندگان افغان صادر شود می‌توانند بار خود را تحویل دهند.

امروز عراق در مورد مرز مهران تصمیم می‌گیرد

وی ادامه داد: امروز منتظریم که دولت عراق برای وضعیت مرز مهران تصمیم بگیرد و احتمال دارد دولت عراق از طریق این مرز مواد غذایی و اقلام بهداشتی همچون شوینده‌ها، تاید و وایتکس و … را بپذیرد زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها دچار کمبود در این مواد شده‌اند.

تردد شناورهای بزرگ به امارات

لطیفی با بیان اینکه هم اکنون شناورهای تجاری کانتینری بزرگ به کشور امارات تردد دارند، اظهار داشت: بار تجارت از قبل روی لنج‌ها بود همچون بنادر بوشهر، هرمزگان (غیر از بنادر شهید رجایی و شهید باهنر) و خوزستان که عمده فعالیتشان با لنج بود که در حال حاضر نمی‌توانند به سمت امارات بار ببرند. فعلاً شناورهای بزرگ تجاری مشکلی برای تردد ندارند.

احتمال کاهش محدودیت‌ها با کویت

وی افزود: همچنین طبق شنیده‌ها، احتمالاً کشور کویت به دلیل نیازی که به مواد غذایی و بعضی اقلام دارند، محدودیت‌هایش را به روی ایران کم کند و برخی از اقلام را بپذیرد.

سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز نخجوان به صورت ترانشیپ و برای ورود محدود صادرات باز است. به کشور آذربایجان با شیوه ترانشیپ صادرات داریم. به کشور روسیه نیز از طریق دریایی و زمینی و ریلی از مسیر آذربایجان ترانزیت کالا داریم.

وی افزود: از مسیر دریایی مثل بندر انزلی، آستارا، کاسپین، امیرآباد و نوشهر به روسیه و آذربایجان واردات و صادرات داریم.

مرزها با پاکستان بسته است

لطیفی افزود: یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات مواد غذایی بازگشایی شده است. به کشور قطر نیز فقط شناورهای فلزی یخچال دار اجازه ورود دارند. تجارت با کشور ارمنستان هم محدود است. مرزها با کشور پاکستان بسته است.

لطیفی ادامه داد: ارتباط با کشور ترکمنستان از مسیر ریلی سرخس باز است و کالاهای فاسد نشدنی از آن مسیر وارد این کشور می‌شوند و در آنجا به دلیل اینکه عرض راه آهن در کشورهای آسیای میانه با ایران فرق دارد در مرز لوکوموتیو تغییر می‌کند و جا به جایی کالا صورت می‌گیرد.

سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین رایزنی‌هایی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده است تا مسیر ریلی اینچه‌برون بازگشایی شود. در حال حاضر راه آهن ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در حال تلاش برای بازگشایی جهت ارسال کالا از این مسیر به ترکمنستان هستند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: طبق توافقی که شده، به ترکیه از مسیر ریلی رازی به صورت روزانه واردات و صادرات داریم.

لطیفی با بیان اینکه بنادر اصلی کشور فعال هستند، گفت: بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر و بندر چابهار، هم در حوزه ترانزیت و هم واردات و صادرات کالاهای تجاری فعال هستند و حتی بنادری مثل خارک و عسلویه نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نام کشور

وضعیت تجارت مسیر انجام
عراق تجارت برقرار است از طریق اقلیم کردستان / در مورد بازگشایی مرز مهران امروز تصمیم گیری می‌شود
ترکیه تجارت برقرار است ازطریق مسیر ریلی رازی
افغانستان تجارت برقرار است از طریق مرز ماهیرود و میلک / عدم صدور ویزا برای رانندگان افغان در مرز دوغارون، تجارت را مشکل ساز شده است.
کویت نامشخص احتمال کاهش محدودیت‌ها به دلیل نیاز کویت به مواد غذایی
پاکستان تجارت متوقف است
قطر تجارت برقرار است از طریق شناورهای فلزی یخچال دار
امارات تجارت محدود است از طریق شناورهای تجاری کانتینری بزرگ
عمان تجارت برقرار است از طریق خط کانتینری از بندرعباس
روسیه تجارت برقرار است دریایی از طریق همه بنادر شمالی- زمینی ریلی
ارمنستان تجارت محدود است
ترکمستان تجارت برقرار است از طریق مسیر ریلی سرخس
جمهوری آذربایجان تجارت برقرار است از طریق زمینی- ریلی و دریایی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا