بورسبورس اوراق

۱۳۹۸، سال شکست رکورد های بازارسرمایه

«سال گذشته را می‌توان سال شکستن بسیاری از رکوردها در بازار سرمایه دانست به نحوی که شاخص کل، بازدهی بیش از ۲۰۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد و این امر در حالی رقم خورد که بازارهای موازی چون طلا و ارز با جذابیت خاصی همراه نبودند.»

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، امیرتقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با بیان مطلب بالا گفت: سال ۹۸ ریسک‌های غیرسیستماتیک بسیاری بر بازار، سایه افکنده بود اما قدرت نقدینگی و اقبال روز افزون آحاد مردم باعث رشد بازار سرمایه شد تا آنجا که تعداد کدهای سهامداری به بیش از ۱۳ میلیون کد (عمدتا حقیقی) رسید.

جعبه ابزار بازار سرمایه تکمیل شد

امیر تقی خان تجریشی به ابزارهای مالی که سال گذشته وارد بازار شدند، اشاره کرد و گفت: در حالی که سال گذشته تمامی توجهات به افزایش شاخص کل معطوف بود، شاهد معرفی ابزار های مختلفی هم در بورس‌ها بودیم. ابزارهای اختیار معاملات و آتی سبد سهام ازجمله ابزارهایی بودند که از دو سال پیش به بازارسرمایه وارد شدند، اما شاید مهمترین ابزار معرفی شده در ماه پایانی سال گذشته که متأسفانه رونمایی از آن مقارن با شیوع ویروس کرونا شد، «فروش تعهدی» یا به اصطلاح معاملات دوطرفه بود که برروی برخی نمادها اجرایی شد و زمینه را برای جذاب‌تر کردن بازار و پوشش ریسک فراهم کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران ادامه داد: این ابزار به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که در شرایط نزولی هم بر اساس پیش‌بینی و تحلیل بتوانند منتفع شوند. در بازار دوطرفه علاوه بر انتفاع با جلوگیری از ایجاد صف فروش و یا خرید به نقد شوندگی بازار نیز کمک خواهد شد و همچنین از حبابی شدن قیمت سهم در روند صعودی جلوگیری می‌کند.

وی با معرفی ابزار «گواهی ظرفیت» در رینگ برق بورس انرژی در سال گذشته اظهار کرد: اوراق گواهی ظرفیت، سندی است قابلِ مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابلِ اتکاءِ جدید و یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکین موجود صادر می‌شود، این اوراق موجب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در توسعه ظرفیت تولید برق کشور و به عنوان جایگزین هزینه عمومی برقراری انشعاب در وزارت نیرو محسوب می‌شود.

تجریشی افزود: اوراق «خرید دین کالایی»، ابزار دیگری در بورس کالا بود که به مدد مهندسی مالی اجرایی شد و شرایط را برای تأمین مالی شرکت ها فراهم آورد تا از این طریق شاهد افزایش نقدشوندگی دارایی‌های مالی راکد تولیدکنندگان باشیم؛ در این روش عملا تولیدکنندگان می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کرده و آن را بفروشند.

بیم و امیدها در بازار ۹۹

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص بازار سال ۹۹، ریسک‌ها و پیش بینی آن توضیح داد: شاید مهمترین ریسک بازار سرمایه با توجه یه شرایط جهانی و داخل ایران شیوع ویروس کرونا باشد که عملا در دنیا موجب تعطیلی کسب و کارها و کاهش ارزش ۸ هزار میلیاردی بازار ها شده  و در صورت نبود راه حل، معضل جهانی مبهمی پیش روی بازارهای سهام و کالا خواهد بود.

وی افزود: ریسک‌های دیگر را نیز می‌توان ناظر به مسائل سیاسی و اقتصادی دانست. از دیگر ریسک‌های بازار، می‌توان خروج نقدینگی از بازار به بهانه‌های مختلف و رونق تقاضای سفته‌بازی در بازارهای موازی را در نظر داشت.

یک پیش‌بینی

تقی خان تجریشی پیش‌بینی کرد: در بدبینانه‌ترین حالت و در صورت عدم افزایش نرخ ارز و کنترل تقدینگی و تورم و نیز کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی به عنوان عوامل تأثیرگذار بر بازار، سطوح فعلی شاخص با کاهش چند درصدی را می‌توان برای سال جاری متصور بود، اما در صورت افزایش تورم در محدوده بیش از ۴۰ درصد و افزایش نرخ دلار و نقدینگی بیشتر از سال جاری علیرغم کاهش نسبی نرخ های جهانی بازار با حداقل رشد ۳۰ درصدی همراه می شود که در صورت بهبود اوضاع قیمت‌های جهانی رشدهای بیشتر از ۵۰ درصد نیز در این بازار متصور است.

وی افزود: آنچه که مسلم است، محرک اصلی افزایش شاخص، افزایش نقدینگی، رکود سایر بازارها، تورم و افزایش نرخ ارز خواهد بود.

چند توصیه به سرمایه‌گذاران

وی در پایان گفتگو با سنا گفت: توجه به مفهوم ریسک و بازده در بازارهای مالی، فراگیری نسبی اصول معاملات در بازارسرمایه برای نو سهامداران، تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام یا سایر سرمایه‌گذاری بر اساس متغییرهای بنیادی، استقاده از ابزارهایی چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبد سرمایه‌گذاری و یا صندوق های قابل معامله برای افراد تازه وارد به بورس یا افرادی که وقت و توان معامله مستقیم در بازار را ندارند، استفاده از تجربیات و تحلیل‌های مشاوران معتبر سرمایه‌گذاری و افراد خبره، رصد کردن تغییرات در متغییرهای کلان اقتصاد کشو و جهان، ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری متناسب با ذائقه ریسک سرمایه‌گذار و واقعیت های اقتصاد به منظور کاهش ریسک، عدم تصمیگیری بر اساس جَو های مثبت و منفی  ساختگی و عملکرد هیجانی و داشتن نگاه بلند مدت به سهامداری از مهمترین مواردی است که باید برای ورود به بازار سرمایه به آنها توجه کرد.

«کرونا ۱» و «کرونا ۲»

مدیرعامل گروه توسعه ملی با اشاره به ایجاد نمادهای کرونا ۱و۲ در فرابورس به منظور کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران از پویایی خوبی برخوردار است و متخصصان فعال در این حوزه ابزارها و راه حل‌های مناسب و به روزی را برای حل مشکلات و توسعه بازار به کار می بندند؛ یکی از این ابزارها تأمین مالی جمعی یا Crowd Funding است که طی روزهای اخیر با حمایت سازمان بورس و تلاش مدیران شرکت فرابورس تبدیل به محملی جهت انجام کار خیر و نیکوکاری برای مبارزه با ویروس کرونا و پیشگیری از آن شده است، به نحوی که سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و خیران می‌توانند از طریق خرید اوراق ده هزار ریالی گواهی نیکوکاری به هر تعداد و به طور نامحدود با نماد کرونا، گام موثری در این امر برداشته و با کمک به هموطنان عزیز به خصوص هموطنان کم برخودار ضمن انجام مسولیت اجتماعی خود از اجر اخروی نیز برخوردار شوند.

وی افزود: این اوراق که به عاملیت شرکت فرابورس و درخواست وزارت بهداشت و درمان منتشر می شود به یقین پیام رسان همدلی و تعهد کلیه فعالان بازار سرمایه با همو طنان عزیزمان در این شرایط سخت خواهد بود  و مطمئن هستیم که مورد استقبال سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی قرار خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا