انرژی

علت عقب ماندگی پروژه های وزارت نیرو چیست؟

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، وزیر نیرو امروز در نشست خبری با بیان اینکه یکی از انتقاد ها به دولت قبل در وزارت نیرو این بوده که به صورت خلق‌الساعه پروژه هایی را تعریف کرده‌اند در پاسخ به ایسنا گفت مثلا در یکی از پیوست های سال ٩٠ حدود ۶٠ طرح اضافه شد.

وی ادامه داد طرح های عمرانی نمی تواند منجر به انجام کار بیشتر شود؛ چون منابع مالی وزارت نیرو محدود است.

وی با بیان اینکه در حال حال طرح های در دست اجرا در بخش آب حدود ۵۵٠ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد اظهار کرد: این در حالی است که میزان اعتبارات عمرانی سالانه وزارت نیرو حدود ٣/۵هزار میلیارد تومان است.

همچنین بخوانید

۱۷ سال برای طرح‌های نیمه تمام نیاز است!

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر اعتبارات وزارت نیرو در همین حد باقی بماند و هزینه‌های طرح‌ها نیز افزایش پیدا نکند، به طور متوسط حدود ۱۷ سال طول می‌کشد تا طرح‌های باقی‌مانده اجرایی شود، اما این در شرایطی است که اجرای یک طرح آبی مثلا ایجاد یک سد نیاز به زمان دو تا چهار سال دارد.

چیت‌چیان با بیان این‌که این انتقاد به عملکرد گذشتگان است، ادامه داد: کاری که تاکنون وزارت نیرو انجام داده جلوگیری از ایجاد طرح‌های جدید و بازنگری در طرح‌های موجود بوده است که در همین راستا نیز بسیاری از طرح‌ها که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و اجرای آنها عملا بی‌فایده بوده است را متوقف کرده است.

به گفته وی، از زمان دولت یازدهم اجرای ۱۴۴ طرح سدسازی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت و برهمین اساس ۵۰ طرح به‌طور کامل کنار گذاشته و وزارت نیرو روی ساخت ۹۴ طرح متمرکز شد.

وزیر نیرو با بیان این‌که تا امسال ۱۹ طرح اجرایی شد، تصریح کرد: از طریق تمرکز منابع مالی در طرح‌های محدود توانستیم سرعت اجرای فعالیت را افزایش دهیم.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که اگر وزارت نیرو با مشکل منابع مالی مواجهند، چرا با کاهش تعرفه برق مترو موافقت کرده‌اند، گفت: تصمیم‌گیری در مورد این مساله خارج اختیارات وزارت نیرو بوده است.

ثبات قیمت آب و برق

وی در خصوص آخرین وضعیت قیمت آب و برق، ادامه داد: وضعیت اقتصاد آب و برق مشخص است به‌طوری که باید گفت در حال حاضر از نظر اقتصادی صنعت آب و برق در شرایط غیرپایداری قرار دارد، اما آنچه که بیشتر مدنظر دولت قرار گرفته اثرات اجتماعی ناشی از تغییرات قیمت آب و برق است.

وزیر نیرو بیان کرد: آنچه که در صنعت آب و برق طی سه سال اخیر اتفاق افتاده این است که میزان افزایش آب و برق در قیاس با افزایش تورم بسیار ناچیز بوده است و علی‌رغم این‌که وزارت نیرو پیشنهاداتی را برای افزایش قیمت آب و برق اعلام می‌کند، اما دولت به دلیل در نظر گرفتن مسائل اجتماعی این موضوع را رد کرده است.

هیچ امتیاز بالاتری به سرمایه‌گذار خارجی داده نشده است

چیت‌چیان در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در وزارت نیرو، اظهار کرد: قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذار خارجی نه تنها در سیاست‌های کلی نظام مورد توجه قرار گرفته، بلکه در مقاطع گوناگون رهبر انقلاب به این مساله تاکید کرده‌اند، اما نکته مهم و اصلی در جذب سرمایه‌گذار تطابق سیاست‌های کشور خارجی با موازین قانونی و در نظر گرفتن مصلحت کشور است.

وی با اشاره به وضعیت جذب سرمایه‌گذار در صنعت برق، افزود: صراحتا اعلام شده که وزارت نیرو با استفاده از شرکت‌های عمومی، خصوصی و تعاونی‌ها اقدام به جذب سرمایه‌گذار و افزایش ظرفیت‌های تولید خود کند و سرمایه‌گذاران باید بدانند که دراین میان هیچ امتیاز بالاتری به سرمایه‌گذار خارجی داده نشده است.

وزیر نیرو، ادامه داد: علاوه بر این مساله براساس تعرفه‌هایی که شورای اقتصاد تعیین کرده از سرمایه‌گذار خارجی ۱۵ درصد خریداری می‌شود. علاوه بر این نیروگاه‌هایی که خارجی‌ها متعهد به ساخت آنها می‌شوند باید راندمانی حدود ۵۱ الی ۶۸ درصد داشته باشد و این در حالی است که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها ۴۷ درصد تخمین زده می‌شود.

چیت‌چیان با بیان این‌که تاکنون ۳۷ هزار مگاوات مجوز برای بخش خصوصی داخلی برای ساخت نیروگاه صادر شده است اظهار کرد: این در حالی است که تاکنون ۱۸ هزار مگاوات بیشتر ساخته نشده و وزارت نیرو این آمادگی را دارد که عین قراردادی که با کشورهای خارجی بسته می‌شود برای سرمایه‌گذار داخلی نیز ایجاد کند.

وی با بیان این‌که متن تمام قراردادها به صورت تیتر در سایت وزارت نیرو موجود است، تصریح کرد: در زمینه‌ی ایجاد قراردادها هیچ شبهه‌ای وجود ندارد.

به گفته وزیر نیرو، این وزارتخانه تنها مرجعی است که آمارهای دقیقی از وضعیت دشت‌های کشور اعلام می‌کند و هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند چنین اطلاعاتی را به دست آورد و اگر آمارهای مختلفی از جاهای مختلف ارائه می‌شود بی‌شک صحت ندارد.

وعده وزیر نیرو برای پرداخت بدهی‌ها تا پایان سال

چیت‌چیان در خصوص بدهی‌های وزارت نیرو، بیان کرد: وزارت نیرو به دلیل این‌که شکاف قابل ملاحظه‌ای بین قیمت تمام شده و قیمت فروش کالای خود وجود دارد یک عدم تعادل بین درآمدها و هزینه‌های آن ایجاد شده است. به‌طوری که باید گفت در حال حاضر وزارت نیرو ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که امیدواریم طی یکسال آینده موضوع بدهی‌های وزارت نیرو برطرف شود.

وی با اشاره به برنامه‌هایی تبیین شده برای پرداخت بدهی‌ها، اظهار کرد: براساس ماده ۶ قانون رفع موانع تولید قرار است بدهی نیروگاه‌هایی که واگذار شده‌اند از دوش وزارت نیرو برداشته شود و براین اساس ۱۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت نیرو باید به دولت منتقل شود.

وزیر نیرو ادامه داد: علاوه بر این با استفاده از مکانیزم اوراق خزانه اسلامی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و از طریق اسناد خزانه ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که به کمک پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو بیاید و می‌توان گفت که این مساله می‌تواند به عنوان یک مکانیزم کاهش بدهی عمل کند.

چیت‌چیان با بیان این‌که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه اسلامی تاکنون پرداخت شده است، ادامه داد: با استفاده از تصمیم دولت مبنی بر عدم پرداخت یارانه نقدی از سوی وزارت نیرو ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد به وزارت نیرو باز می‌گردد که تاکنون نیز دو ماه آن پرداخت شده و سه ماه دیگر در راستای پرداخت است.

۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغییر شیوه‌های آبیاری

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقاء و افزایش بهره‌وری میزان مصرف آب در کشاورزی، گفت: تاکنون ۵۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که این مساله می‌تواند تاثیر زیادی در پایداری دشت‌های کشور داشته باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی فعالیت گسترده‌ای در راستای تبدیل شیوه‌های آبیاری در نظر گرفته به‌طوری که ۳۵۰۰ میلیارد تومان که برابر با کل اعتبارات عمرانی وزارت نیرو است برای این مساله در نظر گرفته شده است.

چیت‌چیان با بیان این‌که قطعا با یک مدیریت صحیح در دشت‌های کشور می‌تواند مانع ازدیاد برداشت از آب‌های زیرزمینی و ارتقاء بهره‌وری در حوزه کشاورزی شد، بیان کرد: برنامه‌های گسترده‌ای را برای این مهم در نظر گرفته‌ایم که با کمک وزارت جهاد کشاورزی می‌توانیم اثرات مثبت آن را دریافت کنیم.

۱۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش یک درصدی تلفات آب

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای کاهش هدررفت آب، اظهار کرد: برای جلوگیری از تلفات آب اقدامات وسیعی انجام شده است، اما یک اقدام بسیار ضروری و مهم در این زمینه بازسازی شبکه آبرسانی کشور است، اما با توجه به این‌که این موضوع بسیار هزینه‌بر است وزارت نیرو نمی‌تواند به سرعت آن را انجام دهد.

وزیر نیرو با بیان این‌که کاهش یک درصدی تلفات آب نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: به تازگی در بوشهر و یکی از مناطق تهران به صورت پایلوت براساس قراردادی که با کشورهای خارجی امضاء شده کنترل هدررفت آب صورت می‌گیرد که امیدواریم با اجرای روش‌های نوین بتوانیم موفقیت‌هایی در این زمینه کسب کنیم.

موافقت سازمان محیط زیست با انتقال آب به مناطق مرکزی

چیت‌چیان در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب به مناطق مرکزی ایران، بیان کرد: انتقال آب چه از طریق دریای خزر و چه از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان نیازمند تایید و حمایت از سازمان محیط زیست است که در رابطه با انتقال خلیج فارس موافقت‌هایی صورت گرفته و امیدواریم این کار سرعت بیشتری پیدا کند.

میزان صادرات برق دو برابر واردات

وی با اشاره به وضعیت صادرات برق، تصریح کرد: ایران به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادرکنند خالص برق و همچنین با دو کشور آذربایجان و ارمنستان در حال مبادله و از کشور ترکمنستان نیز به‌طور خالص واردکننده برق است.

به گفته وزیر نیرو میزان صادرات برق از ایران دو برابر واردات از کشورهای همسایه است و ایران توانسته از این طریق درآمد خوبی را به دست آورد.

چیت‌چیان با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای ساماندهی به رودخانه کارون، ادامه داد: براساس مصوبه‌ای که شورای عالی آب با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تدوین شده موضوع احیای رودخانه کارون و عاری کردن آن از آلودگی‌ها قرار است در طول برنامه ششم مورد توجه و اجرا قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: دولت اجازه فاینانس برای آب و فاضلاب خوزستان را داده است که امیدواریم در طول برنامه ششم این کار انجام و در پایان این برنامه شاهد پاکی کامل رودخانه کارون باشیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که اگر نیاز مصرف صنایع به آب افزایش یابد وزارت نیرو قادر است تا دو برابر آب را در اختیار صنایع قرار دهد، اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در ۶۰۹ دشت و تمام حوزه‌های آبریز منابع آب مشخص شد که بعد از رها کردن سهم محیط زیست تمامی وزارتخانه‌ها تا چه میزان قادر به برداشت آب هستند.

افزایش جمعیت تهران مساوی بی‌آبی

چیت‌چیان ادامه داد: در تهران مشکل منابع آب بیش از سایر شهرها به چشم می‌خورد و باید به این مساله توجه کرد که تهران جز پنج سدی که در آن ساخته شد دیگر ظرفیت ایجاد سد ندارد و اگر جمعیت تهران بیش از این افزایش یابد، پاسخگوی تامین آب تهران نخواهیم بود.

به گفته وی، براساس آمار منتشر شده رشد جمعیت در تهران بیش از این افزایش نخواهد یافت و امیدواریم که در این زمینه با مشکلی برخورد نکنیم، اما اگر این اتفاق حادث شود به ناچار باید از آب چاه‌ها و یا روش‌های دیگر استفاده کنیم.

واردات آب در حد یک ایده باقی‌مانده است

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر هیچ واردات آبی از کشورهای دیگر صورت نمی‌گیرد و در واقع این مساله به عنوان یک ایده در حال مطالعه است که هنوز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

چیت‌چیان در خصوص قیمت‌ تمام شده آب و درآمدی که به وزارت نیرو می‌رسد، خاطر نشان کرد: قیمت تمام شده در آب شرب به‌طور متوسط هر مترمکعب ۱۰۰۰ تومان است و این در حالی است که هزینه شیرین‌کردن آب در هر مترمکعب ۳۰۰۰ تومان برای وزارت نیرو رقم می‌خورد، اما این در حالی است که تنها ۴۰۰ تومان درآمد برای هر مترمکعب در شهر و ۱۳۰ تومان در روستا برای وزارت نیرو به ارمغان می‌آید.

وی با بیان این‌که تفاوت بین درآمد و هزینه قیمت تمام شده آب ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این مساله تنها مربوط به آب نمی‌شود، بلکه در بخش برق نیز شاهد چنین وضعیتی هستیم.

به گفته وزیر نیرو در سال ۱۳۹۴ متوسط هزینه تولید، انتقال و توزیع برق نزدیک ۱۰۰ تومان بود و حدود ۲۴۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شد، یعنی هزینه کل صنعت برق حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان تومان بود.

چیت‌چیان ادامه داد: اما متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت برق در سال ۱۳۹۴ حدود ۶۰ تومان تخمین زده می‌شد که به ازای هر کیلووات ساعت وزارت نیرو ۱۰ تومان نیز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کرد، در واقع ۱۲ هزار میلیارد تومان بین هزینه و درآمد برق کسری وجود داشت.

وی افزود: براساس تمهیدات اندیشیده شده قرار شد در منابع آب کشور ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب به‌طور سالانه از منابع آب تجدیدپذیر کشور برای مسائل زیست محیطی و احیای تالاب‌ها تخصیص یابد.

وزیر نیرو از افتتاح ۲۲۵ پروژه در بخش آب و فاضلاب به ارزش ۱۳ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال و ۳۱۷۷ پروژه در بخش برق و انرژی به ارزش ۵۵ هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد و گفت: در مجموع ۳۴۰۲ پروژه به ارزش ۶۸ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال در این هفته افتتاح خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا