بورسفرابورس

صبا چراغ عرضه‌های اولیه سال ۹۹ را روشن کرد

فرابورس ایران در سال ۹۸ از ۱۷ عرضه اولیه میزبانی کرد و در سال ۹۹ نیز عرضه‌های اولیه بازار سرمایه با عرضه ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در فرابورس آغاز به کار کرد که با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از(سنا) و به نقل از فرابورس ایران، نخستین عرضه اولیه بازار سرمایه ایران امروز ۲۰ فروردین‌ماه ۹۹ با عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در بازار اول فرابورس انجام شد که در عرضه ۱۰ درصد از سهام این شرکت به عموم خریداران تعداد یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۲۶۶ نفر در این عرضه مشارکت کردند.

در جریان این عرضه اولیه به هر یک از یک میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۳۸ کد معاملاتی، حداکثر ۸۱۲ سهم «صبا» در قیمت ۱۲ هزار ریال تخصیص داده شد.

علاوه بر این ۱۰ درصد، ۲ درصد دیگر از سهام سرمایه‌گذاری صباتامین در روز معاملاتی بعد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، مختلط و با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد.

در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال معادل ۱۲ درصد از کل سهام صبا عرضه اولیه شد.

دامنه ثبت سفارش در عرضه اولیه «صبا» که به روش بوک‌بیلدینگ انجام شد از مبلغ ۱۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ریال در نظر گرفته شد که هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در سقف این بازه قیمت خورد.

کارگزاری صبا تامین علاوه بر مدیریت این عرضه، خرید ۱۰ درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه را متعهد شد و شرکت تامین سرمایه امین نیز به عنوان دیگر متعهد، خریداری ۴۰ درصد از این عرضه را تضمین کرد.

به گفته محمدعلی شیرازی مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین، هلدینگ شستا ۱۰۰ درصد مالکیت این شرکت که حوزه فعالیت آن عمدتا سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و فرابورس است را در اختیار دارد.

شیرازی، بهای تمام شده سهام شرکت‌های متعلق به سرمایه‌گذاری صباتامین را حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۷۲ درصد پورتفو صبا به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان، بورسی و ۲۸ درصد آن غیربورسی است.

بدین ترتیب امروز سرمایه‌گذاران، سهام صبا را در پرتفو خود قرار دادند و منتظر اخبار عرضه‌های اولیه بعدی سال جاری هستند.

در همین زمینه معاون بازار فرابورس از عرضه اولیه شرکت آریا ساسول در هفته آینده خبر داد و گفت: همچنین یک شرکت SME آماده عرضه است و علاوه بر این شرکت لاستیک یزد نیز درج نماد شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا