امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

باغ های شاهرود دچار سرما زدگی شد/ ۱۰۰ درصد محصولات خسارت دید

شاهرود – رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود، گفت: سرمای شب گذشته برای سومین سال متوالی ۱۰۰ درصد محصولات باغی در شهرستان شاهرود را با خسارت سرمازدگی روبرو کرد.

همچنین بخوانید

علی‌اصغر حجی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه متأسفانه به دلیل سرمای شب گذشته همه مناطق کشاورزی شاهرود از دهملا تا کلاته خیج و بیارجمند خسارت‌های مختلفی دیدند، بیان کرد: در درختانی نظیر زردآلو خسارت نزدیک به ۱۰۰ درصد گزارش می‌شود اما به دلیل شدت بحران سایر درختان نظیر هلو، بادام، انگور، پسته و حتی برخی زراعت نظیر چغندر، جو و گندم نیز متأثر از این موج سرمازدگی شدند.

وی بابیان اینکه درختان میوه شاهرود به‌طور ۱۰۰ درصدی خسارت دیدند، ابراز داشت: تنها در منطقه تاش هنوز گل‌ها باز نشده از این سرما کمتر اثر پذیرفتند اما در بقیه نقاط شهرستان گزارش‌ها حاکی از شوک بزرگ در بخش کشاورزی و خسارات سنگین است.

سرما شدید بود

رئیس جهاد کشاورزی شاهرود بیان کرد: با توجه به اینکه سال قبل سرمازدگی را در پنجم اردیبهشت ماه شاهد بودیم، احتمال تداوم سرما تا پایان فروردین و اوایل اردیبهشت ماه ۹۹ نیز وجود دارد البته باید گفت چنین سرمایی هم بی‌سابقه بوده است.

حجی با بیان اینکه سال گذشته شش ساعت سرمای زیر صفر درجه و در سال جاری ۱۴ ساعت دمای زیر صفر سبب یخ زدگی محصولات شد، بیان کرد: ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران، به کار بردن وسایل گرمایشی، تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ها تنها برای سرمای دو الی سه درجه زیر صفر در شاهرود پاسخ‌گو است و برای شرایطی که دمای هوا هفت درجه زیر صفر می‌شود هیچ‌کدام از این اقدامات کارگر نیست.

وی افزود: اگر از قدیمی‌ها بپرسید کسی معمولاً به یاد ندارد که فروردین از ساعت هفت الی ۱۰ صبح فردا آب یخ بزند لذا قطعاً تغییر اقلیم در این پدیده بی‌تأثیر نیست و آنچه از طبیعت ضرر و زیان به ما می‌رسد نتیجه عملکرد خود ما است و در این وضعیت وحشتناک بی‌سابقه نمی‌توان گفت کسی یا کشاورزیان کوتاهی کردند انگار هیچ‌چیز حریف این غول سرما نمی‌شود.

لزوم توجه مدیران به اولویت‌ها در شاهرود

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود ضمن بیان اینکه با این اوضاع و احوال فقط گلخانه داران دیشب آسوده بودند، ابراز داشت: حتی باغاتی که از روش شید استفاده کرده بودند نیز متحمل خسارت سنگین شدند و روش‌های مه پاشی نیز سرما را تشدید کرد

حجی با تاکید بر اینکه بحران‌های خیلی جدی در بحث کشاورزی وجود دارد که نشان‌دهنده این است که به سمت فاجعه پیش می‌رویم، تصریح کرد: موضوع بحران آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و خیلی بحث‌های دیگر این‌یک شوک بسیار بزرگی است که مستلزم تغییر و هزینه است و مانند یک جراحی درد دارد.

وی ضمن بیان اینکه در کشاورزی کاستی‌های بسیار جدی وجود دارد، افزود: مدیران باید بدانند از یک استادیوم مهم‌تر در شهر سامان بخشی به الگوی کشت است در شهرمان باید بدانیم چه چیزی مهم‌ترین مزیت نسبی ما را تشکیل می‌دهد که قدیمی‌ها خیلی خوب به این موضوع رسیده بودند.‌


 

کشاورزان شاهرودی معطل چند لیتر گازوئیل برای مقابله با سرما

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود ضمن بیان اینکه مصرف آب کشاورزی در شهرستان ۱۴ مترمکعب در ثانیه است، ابراز داشت: ۶۰ الی ۷۰ درصد این آب وابسته به منابع زیرزمینی است که رو به اتمام هستند و اگر می‌خواهیم به دنبال الگویی جدید حرکت کنیم باید به سمتی برویم که به اکوسیستم و محیط‌زیست آسیب نرسانیم که لازمه آن تغییر در کشاورزی است.

حجی با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای از تکنیک‌ها می‌تواند ما را از بحران مصون نگه دارد، تصریح کرد: خطر سرمازدگی یک‌باره همه‌چیز را از بین می‌برد و این درحالی‌که برای بخش کشاورزی خسارت تگرگ، آفتاب‌سوختگی و تبخیر آب نیز وجود دارد که اجرای کامل و دقیق تکنیک سایبان و سیستم گرمایشی مناسب یکی از الزامات باغداری است.

وی افزود: با توجه به اینکه می‌دانیم اقتصاد و معیشت ما به بخش کشاورزی بستگی دارد اما از سویی کار خاصی هم برای این بخش انجام نشده است. بهره‌برداران امروز معطل گازوئیل برای مقابله با سرمازدگی هستند و تا زمانی که کشاورزی در همین حد تعریف کرده باشیم که مردم چاهی بزنند، زمینی را هموار کنند به فواصلی سوراخی حفر و درختی بکارند همین مسائل وجود خواهد داشت.

شیوه کشاورزی تغییر کند

رئیس جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه کشاورزی یک علم و تکنیک که هیچ جای آن را نباید شوخی گرفت، اضافه کرد: این سرمازدگی یک شوک به بدنه تصمیم‌گیری کشور خواهد بود که تصمیم جدی در مورد کشاورزی بگیرند زیرا یک‌سوم شمالی کشور درگیر سرما شدند.

حجی ابراز کرد: این‌که رسانه‌ها اعلام کنند چند درصد باغات خسارت دیدن موضوع تکراری است و باید به این‌سو گام برداشت که ۱۰۰ درصد کشاورزی را علاوه بر سرما از خطر دو درجه افزایش حرارت و تبخیر مصون کنیم و از سوی دیگر هم باید کشاورزی انجام دهیم که به لحاظ اقتصادی درآمد داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا