اقتصاد کلان

اقتصاد کشورها یکی پس از دیگری قربانی کرونا می شود!

کاهش شدید رشد اقتصادی کشورهای مختلف جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیس، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور  با کاهشی محسوس مواجه شده است تا جایی که در دوازده ماه منتهی به فوریه، نرخ رشد اقتصادی این کشور با کاهشی محسوس نسبت به دوره مشابه قبل به ۲.۲ درصد رسید. این نرخ رشد، ضعیف ترین عملکرد اقتصادی ثبت شده گرجستان از نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون بوده است. 
در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به ارتباطات با ۱۱ درصد بوده است و پس از این بخش نیز حمل و نقل با ۷.۶ درصد و املاک و مستغلات با ۶.۳ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین رشد مربوط به صنعت بیمه با رشد منفی ۸.۴ درصدی بوده است و بخش مدیریت دولتی با رشد منفی ۴.۲ درصدی و معدن با ۰.۳ درصد در رده های بعدی قرار دارند. 
 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.
هم چنین در سه ماهه پایانی امسال، نرخ رشد اقتصادی اسپانیا نیز با کاهشی محسوس نسبت به دوره مشابه قبل به ۰.۴ درصد رسید. این نرخ رشد که ۰.۱ درصد کمتر از برآوردهای قبلی بوده، نسبت به رشد ثبت شده در ماهه سوم سال نصف شده است. 
در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به مخارج دولتی با ۰.۷ درصد بوده است و پس از این بخش نیز حمل و نقل با ۰.۶ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین رشد مربوط به سرمایه ثابت با رشد منفی ۱.۲ درصدی بوده است و پس از آن نیز مخارج خانوار با ۰.۱ درصد ، خدمات مالی با ۰.۴ درصد قرار دارند. 
طی این مدت میزان واردات اسپانیا ۰.۸ درصد کاهش اما صادرات ۱. درصد افزایش داشته است. برای مجموع سال ۲۰۱۹ نیز رشد اقتصادی اسپانیا دو درصد اندازه گیری شده که این رقم نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام
 

همچنین بخوانید
منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا