انرژی

فشار سناتورهای آمریکایی روی سعودی‌ها برای کاهش تولید نفت

سناتورهای جمهوری‌خواه از ایالتهای نفتی آمریکا که اخیرا لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عربستان سعودی را ارایه کرده اند، روز شنبه با سه مقام این کشور صحبت کرده و از آنها خواستند برای کاهش تولید نفت اقدام قاطعی صورت دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عربستان سعودی و روسیه با توافق کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت معادل ۱۰ درصد از تولید جهانی در قالب گروه اوپک پلاس موافقت کرده اند اما این توافق به دلیل مخالفت مکزیک با سهمیه کاهش تولیدش هنوز نهایی نشده است.

قیمتهای نفت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در سراسر جهان و افزایش همزمان تولید عربستان سعودی و روسیه، دو هفته پیش به پایین‌ترین قیمت در ۱۸ سال اخیر سقوط کرده بود.

همچنین بخوانید

سناتور دان سالیوان و کوین کرامر در مارس لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکایی، موشکهای پاتریوت و سیستمهای دفاعی تاد از عربستان سعودی را معرفی کردند مگر این که این کشور تولید نفت خود را کاهش دهد.

یازده سناتور آمریکا شامل بیل کسیدی که هفته گذشته لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عربستان سعودی در مدت ۳۰ روز را ارایه کرد، حدود دو ساعت با مقامات عربستان گفت و گو کردند.

در حالی که این لوایح بعید است تصویب شوند اما این سناتورها نقش غیرمعمولی را در افزایش فشار روی عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی آمریکا در خلیج فارس ایفا کرده اند.

مقامات آمریکایی با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع و شاهزاده ریما بنت بندر بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا گفت و گو کردند.

سالیوان از آلاسکا از مشارکت عربستان سعودی در توافق کاهش تولید تمجید کرد اما خواستار اقدام عملی این کشور شد.

سناتور کرامر از داکوتای شمالی هم اظهار کرد که اقدام عربستان سعودی در افزایش تولید با وجود همه گیری کرونا، اقدام نابخشودنی و غیرقابل فراموش است.

آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، به دلیل افت شدید تقاضا و سقوط قیمتها که تولیدکنندگان آمریکایی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، تولیدش را به تدریج دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

اقدام سناتورهای جمهوریخواه نشان می دهد که اگر عربستان سعودی طرح کاهش تولید نفت را اجرا نکند، کنگره آمریکا برای افزایش فشار روی این کشور دست به کار خواهد شد.

در این بین، کرملین ابراز امیدواری کرده که بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در زمینه کاهش تولید به تفاهم برسند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد که ما امیدواریم که کارشناسان این تفاهم را نهایی کنند و مذاکرات جدی با مکزیک در این مقطع همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هم از عربستان سعودی بابت درخواست برگزاری نشست فوق العاده اوپک پلاس تشکر و اعلام کرد که تصمیم این گروه برای کاهش تولید، تاثیر بزرگی روی توازن بازار نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا