بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

جانشین پلیس فتای تهران: با اجرای رمز دوم پویا جرائم سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی ۵۰ درصد کاهش داشته است

افزایش آمار فیشینگ باعث شد تا بانک مرکزی، بهمن‌ماه امسال طرح جایگزینی رمز‌ دوم پویا به‌جای رمز‌دوم ایستا را ‌پیگیری و اجرا کند. هرچند با همه‌گیر ‌شدن استفاده از رمز پویا، کاربران نظام بانکی یعنی مردم، از دردسرهای تراشیده ‌شده در این فرایند گلایه کرده و می‌کنند و برخی عملا امکان استفاده از پرداخت اینترنتی را از دست داده‌اند اما طبق آمار، میزان فیشینگ‌های این مدت با کاهش مواجه بوده است. موضوعی که جانشین پلیس فتای تهران نیز بر آن صحه می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، مسئول رده مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتای تهران و جانشین پلیس فتای تهران درباره آمار فیشینگ پس ازا جرای رمز دوم پویا گفت: «خوشبختانه با روی کار آمدن سرویس رمز یکبار مصرف و فراگیر شدن این سرویس، شاهد کاهش بیش از پنجاه درصدی جرائم سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی هستیم که موضوع فیشینگ نیز از این امر مستثنی نیست. هرچند آمار مثبت فعلی هنوز برای نظام پرداخت اینترنت کشور قابل قبول نیست و رسیدن به قله موفقیت امنیت در پرداخت غیرحضوری و اینترنتی کشور، نیازمند احصاء نقاط ضعف و اصلاح نواقص فعلی موجود در چگونگی مراحل تائید و انجام تراکنش‌های مالی اینترنتی است. در این راستا نواقص متعددی شناسایی شده و اصلاح این موارد به صورت مکتوب به بانک مرکزی ج.ا.ا و شبکه پرداخت بانکی کشور ابلاغ شده است.»

او درباره احتمال تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کاهش رفت‌وآمدها و کاهش ثبت شکایت‌های فیشینگ گفت: «مراجع قضایی و متعاقب آن مراجع انتظامی من جمله دادسرا و پلیس فتا در طی روزهای اخیر، حتی تعطیلات نوروز در محل کار حضور داشته‌اند. همچنین باتوجه به اینکه آحاد افراد جامعه در حال حاضر می‌توانند به صورت اینترنتی و غیر حضوری نسبت به ارسال مستندات و تنظیم شکوائیه‌های خود اقدام کنند احتمال اینکه شیوع این ویروس منجر به کاهش شکوائیه‌های قضایی شود خیلی کم است.»

تراکنش‌های پرداختی در اسفندماه با کاهش چشم‌گیری نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است. سرهنگ معظمی گودرزی در پاسخ به این سوال که کاهش تراکنش‌ها بر میزان فیشینگ تاثیر داشته یا خیر، گفت: «قبل از روی کار آمدن سرویس رمز یکبار مصرف، سارقان برای گمراه‌سازی و کند کردن روند پی‌جوئی تراکنش‌ها، مبادرت به انتقال پی‌درپی مبالغ در کارت‌های بانکی متفاوت که بواسطه فیشینگ اطلاعاتشان افشا شده، می‌کردند. بنابراین همین روند در آمار تراکنش‌های انجام شده طی سال‌های اخیر دخالت زیادی داشته و آمار را چندبرابر کرده بود. در چند ماه اخیر پس از رمز یکبار مصرف نیز ما به ندرت شاهد وقوع سرقت‌های ناشی از جرم فیشینگ هستیم که در مقایسه با سال‌های قبل بسیار ناچیز است.»

او تصریح کرد: «بانک‌های کشور اگر نواقص اعلام شده از سوی ما را هرچه سریعتر اصلاح کنند و امنیت مدنظر ما در خصوص چگونگی انجام تراکنش‌ها به صورت یکپارچه توسط تمام بانک‌ها رعایت شود، می‌توان به جرات نوید و وعده کاهش چشمگیرتر سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی را داد. در صورت عدم تبعیت شبکه بانکی و حتی تعلل مسئولین مربوطه در نظام پرداخت اینترنتی کشور شاید شاهد شکست موفقیت‌های حاصل از سرویس رمز یکبار مصرف نیز باشیم، چراکه امنیت و تضمین امنیت نسبی است و عدم همراهی بانک‌ها در ارتقای این امور امنیتی، ضرر بزرگی را دامن‌گیر مشتریان بانک‌ها خواهد کرد. تجربه نشان داده دیگر بانک‌ها نباید سهولت انجام تراکنش را فدای امنیت تراکنش کنند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا