امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صادرات شیرخشک منجر به گرانی شیرخام می‌شود

یک تولیدکننده صنعت لبنیات گفت: مازاد شیرخام در کشور وجود ندارد و صادرات شیرخشک در وضعیت کنونی ضربه زدن به منافع کشور است.

همچنین بخوانید

‌یک فعال صنعت لبنیات در گفتگو با خبرنگار مهر وسوسه صادرات شیرخشک توسط برخی افراد را ناشی از تفاوت نرخ ارز دانست و گفت: به دلیل چند نرخی بودن نرخ ارز برخی افراد با فشار به دولت و ارائه اطلاعات نادرست به دنبال صادرات شیرخشک در شرایط کنونی اقتصاد کشور هستند و در حالی که شیرخشک به عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات صنایع لبنی می‌تواند تضمینی برای جلوگیری از گرانی و کمبود مواد اولیه در کشور باشد.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: صادرات شیر خشک در شرایط کنونی منجر به افزایش قیمت شیر خام و در نتیجه گران‌تر شدن محصولات لبنی در شرایط سخت اقتصادی کشور خواهد شد و عملاً باید شاهد کاهش مصرف لبنیات در کشور باشیم.

این صادرکننده محصولات لبنی تصمیم دولت مبنی بر صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک و سهمیه بندی آن بین کارخانجات لبنی گفت: سهمیه بندی صادرات شیرخشک بین تولیدکنندگان اقدامی غیرکارشناسی است زیرا بسیاری از تولیدکنندگان توان و تخصص صادرات را ندارند و همین امر منجر به سهمیه فروشی و ایجاد بازار سیاه برای خرید و فروش سهمیه‌ها خواهد شد و صادرکنندگان واقعی از این وضعیت متضرر شده و بازارهای صادراتی با خطر مواجه می‌شوند.

به گفته وی مشخص نیست از حدود ۳۲ هزار تن شیر خشک موجود در کشور چه میزان دارای استاندارهای لازم برای صادرات است و بیم آن می‌رود اجرای این تصمیم غلط، منجر به ایجاد نابسامانی و اخلال در بازار صادراتی شده و اعتبار شرکتهای بزرگ ایرانی که سال‌ها برای جلب نظر بازارهای هدف تلاش وسرمایه گذاری‌های هنگفت کرده اند به خطر افتد.

این تولیدکننده صنایع لبنی متذکر شد: سود حاصل از سهمیه بندی صادرات شیرخشک با توجه به یارانه‌ای بودن نهاده‌های دامی و چند نرخی بودن نرخ ارز تنها به جیب چند نفر می‌رود و دولت نباید برای تحقق این امر، نظام عرضه و تقاضای شیرخام و بازار محصولات لبنی در داخل و اعتبار شرکتهای خوشنام و موفق صنایع لبنی در خارج را به چالش بکشد.

وی برخی تصمیمات غیرکارشناسی دولتمردان را بزرگترین معضل صادرکنندگان در کشور عنوان کرد و گفت: تصمیم گیری های جزیره‌ای و پشت درهای بسته و بدون استفاده از نظرات صاحبنظران بخش خصوصی به طور قطع به ضرر کشور خواهد بود و مردم باید تاوان برخی تصمیمات غلط را بدهند.

این تولیدکننده صنعت لبنیات با اشاره به ضرورت توجه دولت به زنجیره تأمین شیر خاطرنشان کرد: ارز حاصل از صادرات شیر خشک باید با نرخ مشخصی به اقتصاد کشور برگردد و دولت تدبیری بیندیشد تا این ارز برای تأمین نیازهای زنجیره تأمین شیر مصرف شود.

وی افزود: یارانه ارزی باید متوازن و هدفمند باشد و تمام حلقه‌های زنجیره تأمین شیر از واردات علوفه، دامداران، صنایع لبنی و مصرف کنندگان و حتی صادرکنندگان باید به صورت منطقی از آن بهره مند شوند و نباید این یارانه‌ها تنها به جیب یک بخش از زنجیره سرازیر شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا