انرژی

افزایش دوباره شاخصهای نفت پس از سقوط غیرمنتظره

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران به دنبال خرید ارزان پس از افت روز گذشته قیمتها بودند و همچنین امیدواری به اقدام کشورهای مصرف کننده در افزایش ذخایر استراتژیکشان، افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۸ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۹ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۶.۷ درصد کاهش بسته شد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۶ سنت معادل ۱.۸درصد افزایش، به ۲۰ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۱۰.۳ درصد سقوط کرده بود.

هر دو شاخص روز گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کافی نبودن توافق کاهش تولید جهانی برای جبران افت تقاضا برای سوخت سقوط کردند.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی اظهار کرد: سرمایه گذاران پس از تایید شدن رشد سطح ذخایر نفت آمریکا به فروش قراردادهایشان در بازار نفت اقدام کردند. حتی پیش از انتشار گزارش ذخایر آمریکا هم فروش در بازار در جریان بود زیرا چنین اتفاقی پیش بینی شده بود.

موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام، بنزین و سوختهای تقطیری آمریکا هفته گذشته رشد چشمگیری پیدا کردند. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۰ آوریل به میزان ۱۳.۱ میلیون بشکه رشد کرد و به ۴۸۶.۹ میلیون بشکه رسید که بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران از رشد ۱۱.۷ میلیون بشکه ای این ذخایر بود.

با این حال خرید قابل ملاحظه نفت از سوی کشورهای مصرف کننده برای پر کردن ذخایر استراتژیکشان از قیمتها پشتیبانی کرده است.

مقامات و منابع آگاه در اوپک پلاس اعلام کرده اند که آژانس بین المللی انرژی (IEA) که دیده بان انرژی کشورهای صنعتی جهان است، ممکن است در راستای حمایت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس، خرید چندین میلیون بشکه نفت را اعلام کند.

همچنین وزارت انرژی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد با ۹ شرکت انرژی برای نگهداری حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت در ذخایر نفت استراتژیک سرگرم مذاکره است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هم با اشاره به آژانس بین المللی انرژی، اظهار کرد که خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک کشورها ممکن است در چند ماه آینده به ۲۰۰ میلیون بشکه برسد.

هیات دولت عربستان سعودی در نشست روز گذشته خود تایید کردند که توافق کاهش تولید جهانی ادامه تلاشهای قبلی این کشور برای دستیابی به تعادل و ثبات بازار است.

بر اساس گزارش رویترز، اما جدیدترین پیش بینی صندوق بین المللی پول (IMF) از رشد منفی سه درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ سرمایه گذاران را نگران ساخت. این وام دهنده قیمت هر بشکه نفت در سال میلادی جاری را ۳۵ دلار پیش بینی کرد که کمتر از قیمت ۵۸ دلار و سه سنت پیش بینی شده در گزارش ژانویه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا