انرژی

روند رشد طولانی نفت جهانی متوقف شد

قیمت‌های نفت در اوایل معاملات روز سه شنبه آسیا تحت تاثیر نشانه‌های رشد بی‌وقفه تولید آمریکا کاهش یافت و روند افزایش قیمت هشت روزه را متوقف کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۷ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۴۱ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینتر مدیت با ۲۴ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش، در ۴۶.۸۳ دلار در هر بشکه ایستاد.

با این‌همه هر دو قیمت پایه حدود ۱۲ درصد از رکورد پایین اخیرشان در ۲۱ ژوئن افزایش پیدا کرده اند.

بسیاری از معامله‌گران در آستانه تعطیلات روز استقلال آمریکا در روز سه شنبه، به حاشیه بازار رفته‌اند و نفت برنت با نزدیک شدن به مرز ۵۰ دلار با مقاومت فنی رو به رو شده است. با اینهمه فضای حاکم بر بازارهای نفت تا حدودی تغییر کرده است و در حالی که اواخر ماه مه و در اکثر اوقات ژوئن تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا و تردیدها نسبت به توانایی اوپک برای محدود کردن عرضه و کمک به تعادل مجدد بازار، به شدت منفی بود اما از اواخر ژوئن که آمار آمریکا، کاهش تولید نفت و اُفت اندک فعالیت حفاری برای تولید جدید را نشان داد، تا حدودی مثبت کرد.

طبق گزارش شرکت بی ام آی ریسرچ، این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ بهبود قیمت‌های نفت از سطح کنونی را پیش‌بینی می‌کند زیرا کاهش تولید اوپک، کندی رشد عرضه جهانی و تقاضای فصلی قوی از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد با اینهمه عرضه بالا، رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ را محدود نگه خواهد داشت.

بی ام آی ریسرچ انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در نیمه دوم سال میلادی جاری به ۵۴ دلار و در سال ۲۰۱۸ به ۵۵ دلار برسد. همچنین پیش بینی می‌کند قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۵۱ دلار در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ و به ۵۲ دلار در سال آینده برسد.

گروه بانکی ANZ در گزارشی اعلام کرد: کاهش تولید و حفاری نفت آمریکا تغییر کوچک اما مهمی در  دینامیک‌های بازار نفت بوده و اندکی از فشارهایی متوجه اقدامات اوپک برای مقابله با مازاد عرضه کاسته است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک تلاش می‌کند با کاهش حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید که از ژانویه به اجرا درآمده و تا مارس سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت، عرضه به بازار را محدود کند. اما تلاش‌های این سازمان با افزایش تولید از سوی لیبی و نیجریه تضعیف شده است. این دو کشور عضو اوپک که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند، تولید این سازمان را در ژوئن به ۳۲.۵۷ میلیون بشکه در روز یا حدود ۸۲۰ هزار بشکه در روز بالای سطح هدف گذاری شده رساندند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا