انرژی

وضعیت سدها مساعد است/ دریاچه ارومیه تقریبا به تراز آبی بهار ۱۰ سال پیش رسیده است

وزیر نیرو با اعلام اینکه تامین انرژی برق آبی هم وضعیت سدها مساعد است، از رسیدن تراز آبی دریاچه ارومیه به معادل بهار ۱۰ سال پیش یعنی رقم هزار و ۲۷۱ متر و ۶۱ سانتیمتر خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان  در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا امروز ۲۷۰ میلیمتر در سطح کشور بارش داشتیم و این به معنای این است که هر چند حدود ۳۰میلیمتر کمتر از  مدت مشابه سال گذشته بارش داشته‌ایم، اما این میزان، ۶۰ میلیمتر از متوسط دراز مدت بارش‌ها بالاتر است و نوید شرایط بسیار خوبی را می‌دهد.

وی افزود: امسال هم در بخش کشاورزی موفق خواهیم بود و می‌توانیم مانند پارسال حدود ۳۰ درصد بیش از سال‌های گذشته آب در بخش کشاورزی قرار بدهیم که این اثر مستقیم روی امنیت غذایی خواهد داشت.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو با بیان اینکه حدود ۵۰ تالاب ما در ابتدای سال آب‌گیری شدند، گفت: تالاب‌هایی مانند هامون در استان سیستان و بلوچستان که اثر بسیار مثبتی بر شرایط محیط زیست دارند و نیز  دریاچه ارومیه به حد خوبی در سطح آب رسیده‌اند.

اردکانیان افزود: دریاچه ارومیه تقریبا معادل بهار ۱۰ سال پیش به هزار و ۲۷۱ متر و ۶۱ سانتیمتر  در تراز آبی رسیده است و در خصوص تامین انرژی برق آبی هم وضعیت سدها مساعد است و امیدواریم امسال بتوانیم در تابستان و اوج بار رکوردی در تامین انرژی داشته باشیم و حدود ۹۰ هزار مگاوات ساعت انرژی را از سدهایی که سازه‌های برق آبی در آن‌ها ایجاد شده، تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب در شرایط خوبی است، تاکید کرد : هرچند تصفیه خانه‌ها ظرفیت محدودی دارند، اما به لحاظ تامین آب مشکلی نیست و البته به اتکای همراهی‌های مردم در مصرف صحیح آب، در نقطه امیدبخشی قرار دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: مجموعه این تحولات باعث شده است که ما اساس را بر این بگذاریم که امسال هم مانند نیمه  دوم سال پیش، پویش هر هفته”الف، ب، ایران” را به ویژه در سالی که به نام جهش تولید است با جدیت ادامه دهیم. برآورد ما این است که ما ان شاءالله به شرط تامین منابعی که برای این پروژه‌ها طراحی شده است تا پایان سال ۲۵۰ پروژه بزرگ را بتوانیم با سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به افتتاح و بهره برداری برسانیم.

اردکانیان با بیان اینکه افتتاح پروژه‌ها از همین هفته آغاز می‌شود، گفت: این پروژه ها از استان تهران و با حضور رییس‌جمهوری از فردا آغاز می‌شود که ۴ پروژه بزرگ را با سرمایه گذاری ۲۸۰۰میلیارد تومان افتتاح رسمی می‌کنیم. یکی واحد بخار نیروگاه پرند به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و ۳ تصفیه خانه فاضلاب بزرگ در اسلامشهر، ملارد و مسکن مهر صفادشت است.

وی گفت: این پروژه‌های ارزشمند، تاثیر مهمی در آماده کردن زیرساخت‌ها به ویژه نیروگاه‌های حرارتی و همچنین تاثیر چشمگیری در تامین برق پایدار برای همه واحدهای فعال دارد.

اردکانیان اظهار کرد:‌ امسال ما اساس پویش خود را بر ساخت و سازها نگذاشتیم ،بلکه ساز و کارها هم پروژه‌های دارند و مجموعه فرآیندها و رویه‌ها و دستورالعمل‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که حداکثر استفاده را از منابع موجود چه منابع مالی و چه منابع انسانی ببریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا