انرژی

سقوط بازار نفت جبران ناپذیر است

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت در ماه میلادی جاری ۲۹ میلیون بشکه در روز سقوط خواهد کرد که در ۲۵ سال اخیر بی سابقه است و محدودیت عرضه توسط تولیدکنندگان بزرگ نمی‌تواند در کوتاه مدت افت تقاضا در بازار را به طور کامل جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که با وجود شروع قوی تولیدکنندگان پس از توافق کاهش تولید تاریخی، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

این آژانس در گزارش ماهانه خود نوشت: تولیدکنندگان با پایین بردن پیک اشباع عرضه و کند کردن روند رشد سطح ذخایر، به یک سیستم پیچیده برای سپری کردن بدترین لحظات این بحران کمک می کنند.

همچنین بخوانید

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگانی که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، یکشنبه هفته جاری با هدف تقویت قیمتها و حذف مازاد عرضه در بازار، برای محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی، در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند.

فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد: با این حال آوریل ممکن است بدترین ماه صنعت نفت باشد زیرا تولید در این ماه افزایش پیدا کرده در حالی که تقاضا تحت تاثیر قرنطینه های اقتصادی در سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نزول کرده است.

وی به خبرنگاران گفت: وقتی به سال ۲۰۲۰ نگاه می کنیم، می توانیم ببینیم که بدترین سال است و شاید آوریل هم بدترین ماه این سال باشد و به آوریل سیاه تبدیل شود.

بیرول با اشاره به رویدادهایی شامل شکست مذاکرات اوپک پلاس در اوایل مارس و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، اظهار کرد که تولیدکنندگان دو ماه بسیار مهم را از دست دادند.

اکنون علاوه بر کاهش تولید گروه اوپک پلاس، انتظار می رود برخی از کشورهای مصرف کننده خرید نفت را برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک خود افزایش دهند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که منتظر جزییات بیشتر در خصوص کاهش تولید برنامه ریزی شده و پیشنهادات برای استفاده از مخازن استراتژیک است و کشورهایی مانند آمریکا، هند، چین و کره جنوبی پیشنهاد خرید نفت برای ذخیره سازی را مطرح کرده یا در حال بررسی آن هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا