انرژی

سرگردانی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت بدون مشتری در دریا

بازرگانان در حال حاضر که عرضه جهانی نفت به دلیل شیوع پاندمی کرونا فراتر از تقاضا رفته، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت را در کشتیها نگهداری می‌کنند که نسبت به دو هفته پیش دو برابر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، گروه اوپک پلاس با هدف مقابله با اشباع عرضه و تقویت قیمتها، هفته گذشته با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از عرضه جهانی، در ماههای مه و ژوئن موافقت کرد.

همزمان با شکل گیری بزرگترین اشباع عرضه تاریخ بازار نفت، بازرگانان به دنبال یافتن مخازن نگهداری نفت در خشکی و دریا هستند.

همچنین بخوانید

منابع کشتیرانی اظهار کرده اند که نگهداری نفت در مخازن شناور شامل ۶۰ ابرنفتکش که معمولا هر کدام ظرفیت حمل دو میلیون بشکه را دارند، به ۱۶۰ میلیون بشکه رسیده است در حالی که در ابتدای آوریل  ۲۵ تا ۴۰ ابرنفتکش برای نگهداری نفت کرایه شده بودند و در فوریه کمتر از ۱۰ ابرنفتکش برای این منظور کرایه شده بودند. نفتکشهای کوچکتر هم برای نگهداری نفت مورد استفاده قرار گرفته اند. آخرین باری که سطح ذخیره سازی نفت در مخازن شناور به رکورد بالایی صعود کرده بود، سال ۲۰۰۹ بود که بازرگانان بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در دریا نگهداری می کردند.

گرگوری لوییس، تحلیلگر کشتیرانی در گروه خدمات مالی BTIG در یادداشتی نوشت: این میزان نفت در تاریخ نفتکشها بی سابقه است و در حالی که نگهداری نفت در ابرنفتکشها در اخبار پررنگ شده است، نفتکشهای کوچکتر هم برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته اند.

مکان استقرار این نفتکشها معمولا خلیج آمریکا و سنگاپور است که قطبهای بزرگ نفتی در آنجا واقع هستند.

بر اساس گزارش رویترز، بیش از ۷۷۰ ابرنفتکش در جهان وجود دارند و تحلیلگران برآورد کرده اند که ۱۰۰ تا ۲۰۰ ابرنفتکش ممکن است در ماههای آینده به عنوان ذخایر شناور مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا