امور زیربناییراه و ساختمان

آنکارا پاسخ شفافی برای بازگشایی مرزها نداده‌/ مرزهای پاکستان همچنان بر روی کالای ایرانی بسته‌ است/ صادرات روزانه ۴۰ هزار تن کالا به عراق

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ترکیه و ترکمنستان هم صرفا از طریق ریلی به تجارت با کشورمان می‌پردازند که همه دستگاه‌ها در تلاش هستیم تا تجارت از طریق جاده ای نیز مجددا فعال شود که متاسفانه عشق آباد تا پایان اردیبهشت مرزهایش را بسته است و آنکارا نیز با وجود مذاکرات در سطح بالا پاسخ شفافی ارائه نکرده است.

همچنین بخوانید

سید روح الله لطیفی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه دیپلماسی فعال گمرکی با هماهنگی سایر دستگاه‌ها موجب شد تا مرزهای تجاری کشور با افغانستان، روسیه، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق همچنان فعال باشند و ترکمنستان و ترکیه نیز مسیرهای ریلی صادرات و واردات را بعد از توقف ناشی از نگرانی‌های اپیدمی ویروس کرونا فعال کنند، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس هم به جز کشور کویت، هرچند محدود، تجارت‌شان با کشورمان را فعال نگه داشتند.

وی ادامه داد: سیاست گمرک جمهوری اسلامی ایران  این بوده است که برای جلوگیری از ابتلا و سرایت این ویروس اقدامات بهداشتی با رعایت کلیه پروتکل‌های لازم تضمین شود و در عین حال کلیه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در سطح منطقه به طریقی پیش رود تا علاوه بر حمایت از کارگران و گروه‌های آسیب پذیر جامعه، حامی بخش تولید و بهبود  وضعیت تجاری کشور نیز باشد .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت خارجی به دنبال دست یافتن هرچه سریعتر به شیوه‌ای مناسب برای ادامه فعالیت‌های تجاری با حفظ اصول امنیت بهداشتی  بوده و از این رو پیشنهاد امضا و مبادله پروتکل بهداشتی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان و پاکستان از سوی دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران داده شده است.

لطیفی اظهار داشت: همچنین مکاتباتی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک جمهوری اسلامی ایران با گمرکات کشورهای موصوف انجام شده است  تا در صورت حصول توافقات لازم با رعایت مفاد این پروتکل پیشنهادی ادامه فعالیت‌های مبادلات کالا در رویه‌های صادرات، واردات وترانزیت در درجه اول و در مرحله بعد، تردد مسافر بین ایران وآن کشورها به روال عادی به انجام برسد .

وی در ادامه با اشاره به برخی دشواری‌های به وجود آمده در زمینه تجارت با همسایگان گفت: در شرایطی دیپلماسی گمرکی در کنار سایر مسیرهای دیپلماسی رسمی مورد مداقه قرار گرفته است که از زمان شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی ایران وعراق، ترکمنستان، ارمنستان، پاکستان، آذربایجان ، نخجوان و ترکیه بسته شده بود و یا مصوبات ملی از طرف آن کشورها برای توقف تجارت با کشورمان به تصویب رسیده بود و حتی زمزمه هایی برای توقف فعالیت در مرزهای افغانستان به گوش می‌رسید. با این حال بخشی از کشورها قبل از توقف فعالیت و برخی هم بعد از ایجاد محدودیت‌ها به صورت کامل با پیگیری های صورت گرفته توسط دستگاه‌های مسئول از جمله ، وزارت امور خارجه، گمرک، سازمان توسعه تجارت، راه آهن و … یابه طور کامل بازگشایی شد و یا اینکه به صورت محدود فعال شد.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: تجربه همکاری ایران با کشورهای همسایه که با حفظ نکات ایمنی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیر جریان فعالیت بازرگانی خود را مسدود نکردند، نشان داد که این روشی صحیح، منطقی و امکان پذیر است چرا که در زمان پیک افزایش شیوع این ویروس مرگبار بویژه در کشورمان، با روش‌های ضد عفونی کانتینرها، انجام تست و غربالگری رانندگان و کارگران و همچنین مسافران و کلیه افراد در حال تردد و همچنین گندزدایی مرتب محیط و به طور کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سیر تجارت خارجی با کمترین آسیب به انجام رسید و این روش قابل تعمیم به سایر کشورهایی که تجارت خود را محدود کردند، است.

وی افزود: گمرک ایران با استفاده از دیپلماسی خود اقدام به رایزنی های لازم برای باز گشایی مسیرهایی که مسدود شده است، کرده واین امیدواری وجود دارد که چند مرز مسدود با کشورهای همسایه بزودی اقدامات شایسته ای را در این زمینه صورت دهند .

لطیفی با تشریح سایر اقدامات دیپلماتیک گمرک برای بهبود وضعیت تجارت در شرایط شیوع ویروس کرونا تشریح کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران  طی مکاتبه با سازمان جهانی گمرک (WCO) خواستار همراه سازی اعضا برای توجه به پروتکل های بهداشتی به جای محدود سازی مرزها شد تا در این برهه نیز با محوریت این سازمان بین المللی، همه اعضا وکشورها همانند دوران فراگیری ویروس های سارس ، ابولا وآنفولانزای نوع حاد با رعایت پروتکل های بهداشتی ، ضمن توجه به سلامت جامعه بشری  به سیر جریان تجارت بین کشورها هم توجه کافی داشته باشند .

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: مدیران ومسئولان گمرکات مرزی یکی ازارکان مهم دیپلماسی گمرکی در ملاقات های مرزی خود، به صورترو در رو مواردی را که برای بازگشایی مرزها از سوی تهران به آنها ابلاغ شده بود را دنبال می کردندو بعضا پیشنهادهای کاربردی برای حل مشکلات پیش آمده ارائه می کردند که انصافا مسیرحصول نتایج را بسیار هموار می کردند.

وی همچنین در خصوص اینکه کدام کشور به صورت کامل مرزهای خود را بسته است ، گفت: در حال حاضر پاکستان تنها کشوری است که با وجود فعال بودن مرزهایش به روی محصولات ما تا اواخر اسفند ماه با شیوع بیماری کووید۱۹ مرزهایش رابه روی کالاهای ایرانی بسته است که البته تجارت با افغانستان را نیز این کشور به همین دلیل متوقف کرده است.

لطیفی افزود: ترکیه و ترکمنستان هم صرفا از طریق ریلی به تجارت با کشورمان می‌پردازند که همه دستگاه‌ها در تلاش هستیم تا تجارت از طریق جاده ای نیز مجددا فعال شود که متاسفانه عشق آباد تا پایان اردیبهشت مرزهایش را بسته است و آنکارا نیز با وجود مذاکرات در سطح بالا پاسخ شفافی ارائه نکرده است. 

سخنگوی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق هم گفت: عراق نیز در این ایام برای بازگشایی مرزهای بخش عربی خود، تصمیماتش را اعلام خواهد کرد اما تجارت از سایر مرزهای عراق فعال‌تر شده به گونه‌ای که روزانه بیش از ۴۰ هزارتن کالا به عراق صادر می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا