اقتصاد کلان

ضربه سنگین کرونا به اقتصاد کشورهای اروپایی

چندین اندیشکده اقتصادی در آلمان از کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر دادند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، گروهی از اندیشکده‌های اقتصادی در گزارشی پیش بینی کردند که اقتصاد آلمان در نتیجه شیوع ویروس کرونا ۹.۸ درصد کاهش یابد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد این کشور اروپایی از دهه ۱۹۷۰ تاکنون خواهد بود. آخرین بار در زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹، اقتصاد آلمان سال جدید را با رشد منفی آغاز کرده بود.  

تیمو ولمرزهویزر، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ایفو گفت: در صورت تداوم بحران کنونی، شاهد عمیق تر شدن رکود و سخت تر شدن بازسازی اقتصادی خواهیم شد. کار برای دولت نیز در جلوگیری از ورشکستگی کسب  وکارها دشوارتر خواهد شد.

همچنین بخوانید

هم چنین اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در گزارشی اعلام کرد از هر پنج شرکت آلمانی، چهار شرکت نگران کاهش شدید درآمدهای خود در سال ۲۰۲۰ هستند.

این موسسات در گزارش مسترک خود نوشتند: همه گیری کرونا ویروس می تواند باعث یک رکود فراگیر در اقتصاد آلمان بشود. اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان در پاسخ به این نگرانی‌ها گفته است دولت آماده افزایش مخارج خود برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد است. نرخ بیکاری آلمان نیز احتمالا افزایشی بوده و به ۵.۹ درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر بانک مرکزی بلژیک در گزارشی از احتمال کاهش هشت درصدی رشد اقتصادی این کشور خبر داده است. این بانک هم چنین پیش بینی کرد کسری بودجه دولت این کشور امسال به ۷.۵ درصد و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی به ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کند. این نسبت ها اکنون به ترتیب دو درصد و ۹۹ درصد هستند.

به گفته بانک مرکزی بلژیک، رشد اقتصادی سه ماه نخست امسال منفی چهار درصد و در سه ماه دوم منفی ۱۵ درصد خواهد بود. بلژیک که ششمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو محسوب می شود، با بیش از ۲۳ هزار مبتلا و ۲۲۴۰ کشته، یکی از اصلی ترین کانون های درگیر با کرونا در اروپا محسوب می شود. تاکنون ۱.۲ میلیون شاغل بلژیکی برای درخواست مزایای بیکاری درخواست داده اند.

در سوییس نیز موسسه اقتصاد این کشور از احتمال خسارت ۲۲ میلیارد فرانکی کرونا به اقتصاد این کشور در طول دو ماه اخیر خبر داده است. بین ۴۴ تا ۷۱ درصدی این خسارت ناشی از اختلال در زنجیره تجاری داخلی و خارجی سوییس بوده است. این مرکز هم چنین از دولت سوییس خواسته است تا اقدامات بیشتری برای حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای ویروس کرونا انجام دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا