انرژی

اتفاق نگران کننده برای نفت آمریکا

ظرفیت تاسیسات نگهداری نفت خام آمریکا به سرعت در حال تکمیل شدن است و اگر روند اشباع عرضه از ماه آینده به بعد تغییر پیدا نکند، به یک مشکل جدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با کاهش تقاضا برای نفت تحت تاثیر قرنطینه در کشورهای متعدد جهان، عدم وجود ظرفیت ذخیره سازی نفت، قیمتها را پایین‌تر خواهد برد و گزینه دیگری بجز بستن شیرهای نفت را برای تولیدکنندگان باقی نمی‌گذارد.

سیستم مخازن نفت به مدت چند هفته دیگر همچنان ظرفیت جذب نفت با نرخ فعلی تولید را خواهد داشت و اگر روند عرضه تولیدکنندگان شامل گروه اوپک پلاس، آمریکا و کانادا محدود شود، به مدت بیشتری ظرفیت خالی خواهد داشت. اما محدودیت شدیدتر درخصوص سیستم سوختهای پالایش شده وجود دارد که ظرفیت مخازن نگهداری آنها کمتر و محدودیتهای لجستیکی دشوارتری دارند.

همچنین بخوانید

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ظرفیت نگهداری فعال عمدتا شامل نفت و نه فرآورده‌های نفتی بوده و این ظرفیت بین پالایشگاهها، فروشندگان عمده، خرده فروشان و مصرف کنندگان نهایی تقسیم می‌شود. اما زمانی که مخازن کاملا پر شوند، پالایشگاهها چاره دیگری بجز کاهش پالایش نفت خام ندارند که باعث می‌شود روند رشد ذخایر نفت شتاب بیشتری بگیرد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت مخازن نگهداری نفت خام در پالایشگاهها و پایگاههای نگهداری نفت در پایان سپتامبر سال ۲۰۱۹ به ۶۵۳ میلیون بشکه رسید.

ذخایر خالص نفت خام در پالایشگاهها و پایگاههای نگهداری نفت تا پایان هفته گذشته ۳۷۵ میلیون بشکه بود. نرخ استفاده از مخازن نگهداری از ۵۰ درصد در چهار هفته پیش که هنوز قرنطینه در آمریکا آغاز نشده بود، افزایش پیدا کرده اما پایین رکورد ۶۸ درصد در مارس سال ۲۰۱۷ مانده است.

هنوز ۲۸۰ میلیون بشکه ظرفیت نگهداری استفاده نشده وجود ندارد که در مقایسه با ۳۲۸ میلیون بشکه در چهار هفته گذشته کاهش پیدا کرده است اما بیش از ۱۷۵ میلیون بشکه  بالاتر از محدودیت شدیدش در مارس سال ۲۰۱۵ است.

با این حال ذخایر نفت در سه هفته گذشته به طور میانگین هر هفته ۱۶ میلیون بشکه رشد داشته است و اگر پایگاههای نگهداری نفت با همین نرخ پر شوند، مازاد ظرفیت نگهداری تا پایان ماه مه به پایین‌ترین رکورد اخیر خود می‌رسد.

اگر بازار جهانی نفت در ژوئن و ژوییه همچنان مازاد عرضه داشته باشد، نگهداری نفت و فرآورده‌های نفتی ممکن است به زودی به مشکل جدی تبدیل شود.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفتی برای نفت و فرآورده‌های نفتی و قراردادهای ماه آتی با تخفیفهای چشمگیری عرضه می شوند تا نفتی که خریدار ندارد یا در ژوئن به فضای نگهداری دسترسی ندارد را به فروش رسانند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا