امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مجلس پیگیر اعطای کمک بلاعوض به کشاورزان و باغداران است

شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی سرمازدگی و نابودی بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی، مجلس پیگیر اعطای کمک بلاعوض دولتی به خسارت دیدگان است.

همچنین بخوانید

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره خسارات سرمازدگی در شهرستان‌های شاهرود و میامی و بسیاری از مناطق دیگر کشور، بیان کرد: در روزهای پایانی فروردین‌ماه طبق اعلام هواشناسی مشخص بود که سرمازدگی قرار است در مناطقی از کشور به‌خصوص شرق استان سمنان خساراتی را به بار بیاورد در همان موقع تذکری که خطاب به رئیس‌جمهور به دلیل اینکه هنوز جهاد کشاورزی وزیر خود را نشناخته بود اعلام داشتیم که دولت تمهیداتی را برای این امر صورت دهد.

وی افزود: سرمازدگی سال‌های سال است که در منطقه شاهرود به باغات خسارت می‌زند و ما مدل‌های مشابه آن را در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و پس‌ازآن نیز شاهد بودیم اما در سال‌های اخیر این امر تشدید شده است.

تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی

عضو خانه ملت بیان کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در راستای تولید گونه‌های مقاوم به سرمازدگی صورت داده وعده‌ای نیز از این مرکز تبعیت کرده‌اند اما عده دیگری از باغداران به دنبال محصولات زودبازده‌ای هستند که سریع‌تر بتوانند نوبرانه بازار را به دست بگیرند که درزمینهٔ سرمازدگی سال‌های قبل نیز بیشتر همین گروه دوم آسیب می‌دیدند اما در سال جاری طبق برآوردها گویا همه گونه‌ها از سرما آسیب‌دیده‌اند.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه دولت می‌بایست به فکر تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی باشد، بیان کرد: خاوازی وزیر کنونی جهاد، سال‌های گذشته ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی کشور را بر عهده داشت و به‌شدت از اینکه به این حوزه نگاه مثبتی نمی‌شود، گلایه‌مند بود.

وی بابیان اینکه در سخنان خاوازی نیز مطرح می‌شد که ما به دنبال کشاورزی نوین نیستیم و اصلاً عنایتی نسبت به اقلیم و آب هوا در دنیا نداریم و کماکان همان کشاورزی سنتی خودمان را ادامه می‌دهیم، گفت: در بحث آب و بحران آن‌که در دنیا، کشور و منطقه شاهرود و میامی وجود دارد نیز هیچ تصمیم گرفته نشده به‌جز مسائلی مانند استخرهای روباز و آبیاری قطره‌ای که آن‌هم متأسفانه آب در این نوع استخرها تبخیر و هدر می‌دهد، این تصمیمات غلط و غیرعلمی همیشه مشکلات ما را در زمینهٔ کشاورزی بیشتر کرده است.

رفع مشکل بیمه باغداران

عضو خانه ملت گفت: امروز که خاوازی در رأس کار جهاد کشاورزی قرار دارد امیدواریم که نگاه جدی به این مسائل داشته باشد چراکه چهار سال است که آسیب جدی متوجه کشاورزان و باغداران شرق استان سمنان می‌شود و حتی ریالی کمک بلاعوض دریافت نکردند مگر حوزه‌هایی خودشان را بیمه کرده بودند.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه باغاتی که بیمه بودند نیز مشکلات کمتری از دیگران ندارند، بیان داشت: رقم دریافتی غرامت این باغداران با توجه به نرخ یک و نیم برابری حق بیمه و رقم واقعی خسارات کافی نبود اما با تلاشی که در سال گذشته صورت گرفت، در مجلس سعی شد تا این میزان غرامت تا سه الی چهار برابر حق بیمه افزایش یابد و این موضوع در جلساتی با ریاست بیمه کشاورزی و در حوزه محصولات مختلفی ازجمله زردآلو، پیگیری شده تا حداقل شاهد افزایش دریافتی باغداران و کشاورزان و کاهش ضررهایشان باشیم.

وی بابیان اینکه اقداماتی مانند بیمه و غرامت در حقیقت مُسکن و موقتی هستند لذا باید اقدامی عاجل و قطعی در دستور کار باشد، ابراز کرد: دولت باید فکری برای اصلاح الگوی کشت، نوع کشت و گونه‌های مختلف مقاوم به سرمازدگی داشته باشد.

باغداران درآمدی ندارند

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بیان کرد: متأسفانه امروز هستند کشاورزانی که در شهرستان شاهرود نسبت به قطع کردن درختانشان مبادرت می‌ورزند و لذا باید گفت آن‌ها هم حق‌دارند زیرا یک سال تمام این درخت را خدمت و هزینه می‌کند و کود، سم، کارگر، آب و … را برای این درخت مهیا می‌کند اما یک‌باره سرمازدگی سبب می‌شود تا ریالی از این درخت درآمد نداشته باشند درنتیجه امروز بسیاری از باغداران ما درختانشان را می‌برند و به جای آن گوجه، بادمجان، صیفی‌جات و… می‌کارند زیرا رزق و روزی‌شان از همین باغ و زمین است.

حسینی شاهرودی افزود: بسیاری از کشاورزان در شهرستان‌های شاهرود و میامی هستند که رزق و روزی‌شان بستگی به زمین و باغشان دارد و هیچ درآمد دیگری ندارند، بیان کرد: این قشر چهار سال است که با سرمازدگی روبرو هستند و در این مدت مشکلات، بدهی‌های بانکی و وام‌هایشان مدام به تعویق افتاده اما سود همین وام‌ها سر جای خودش است و باید این باغداران بدهی‌شان را که امروز افزایش هم یافته، پرداخت کنند و این در حالی است که قدرتی برای بازپرداخت وام‌ها وجود ندارد چراکه درآمدی نیست.

وی با اشاره به اقداماتی که درباره سرمازدگی صورت گرفته است، توضیح داد: در جلسه با وزیر جهاد و سازمان برنامه مصر هستیم که کمک‌های بلاعوض از ستاد حوادث به باغداران و کشاورزان پرداخت شود همچنین بیمه باغداران سریع‌تر پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در کنار این امر می‌بایست وام‌های این قشر نیز مجدداً استمهال شود تا شاید سال آتی شاهد تغییر شرایط باشیم و در نهایت دولت باید اقدامی اساسی در خصوص جلوگیری از خسارات ناشی از تغییر اقلیم در دستور کار قرار گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا