امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رویکرد مزارع پروش ماهی سنتی خوزستان به سمت مکانیزه تغییر یابند

اهواز- مدیرکل شیلات استان خوزستان گفت: مزارع پرورشی ماهی باید از حالت سنتی خارج شده و به سمت سیستم مکانیزه‌ای سوق داده شوند تا بتوانیم در امر تولید آبزیان جهش بزرگی ایجاد کنیم.

همچنین بخوانید

فتح‌الله ابوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با استفاده از روش مکانیزاسیون می‌توانیم از یک میزان مشخص آب چند بار استفاده کنیم و در بازچرخش آب، مصرف را به حداقل برسانیم و باعث هوادهی و تزریق اکسیژن به آب بشویم‌.

وی، توسعه کشت‌های متراکم و فوق متراکم را از جمله برنامه‌های شیلات خوزستان بیان کرد و افزود: در هر شهرستان یک مجتمع آبزی‌پروری ۲۰ تا ۳۰ هکتاری را به این منظور ساماندهی خواهیم کرد.

ابوعلی، توجه به تغذیه و نوع ترکیبات اولیه غذای کنسانتره را در روش متراکم و فوق متراکم پرورش ماهی مهم برشمرد و گفت: عواملی مانند استفاده از بچه ماهیان حد واسط با کیفیت بالا، مکانیزاسیون و به کارگیری ابزار آلات تصفیه آب و هوادهی (به جهت کاهش میزان آب و حداقل سطح زیر کشت) در افزایش میزان برداشت و جهش تولید آبزیان مؤثر و حائز اهمیت است.

مدیرکل شیلات خوزستان هنچنین با اشاره به بازدید خود از واحدهای دو منظوره پرورش ماهی شهرستان بهبهان، اظهار کرد: شرایط این شهرستان برای پرورش ماهیان گرمابی، خاویاری و قزل آلا در فصل سرد مساعد است و باید از این پتانسیل‌ها به خوبی بهره‌برداری کرد.

وی، میزان تولید ماهی کپور و آمور را در واحدهای دو منظوره پرورش ماهی بهبهان در سال گذشته ۱۰۰ تن بیان کرد و افزود: در این واحدهای دو منظوره علاوه بر تولید آبزیان، آب بارور و غنی به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان بر افزایش تنوع گونه‌ای در پرورش ماهی تأکید کرد و گفت: نباید متکی به تولید چند گونه محدود باشیم بلکه تنوع گونه‌ای پرورش آبزیان را باید سرلوحه کار قرار دهیم‌.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا