صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۹ میلیارد دلار کالا از ایران به اتحادیه اروپا

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ نشان داد با وجود تحریم‌های ظالمانه، کشورمان توانست به ۱۲۸ کشور کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران، مهدی میر اشرفی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ ارزش تجارت خارجی کشور بالغ بر ۸۵ میلیارد و۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹ میلیون و۳۰۲ هزار تن بوده است که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و۳۷۰ میلیون دلار سهم صادراتی ایران و۴۳ میلیارد و۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران در مجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. به طوری که به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱ کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور امریکایی صادرات و همچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور امریکایی و ۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته‌ایم.

وی گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشور به ترتیب قاره آسیا و سپس اروپا و آفریقاست به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است.

میراشرفی افزود: میزان صادرات کشورمان به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار است؛ میزان واردات کشورمان نیز از آسیا بیش از ۲۷ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۴ هزار و ۳۰۰ دلار است؛ میزان صادرات کشور به اروپا بیش از ۹ میلیارد دلار بوده و میزان واردات نیز از این قاره ۱۵ میلیارد دلار بوده است؛ این در حالی است که علی رغم تعدد شرکای آفریقایی میزان صادرات کشور به آفریقا حدود ۴۰۰ میلیون دلار و میزان واردات از آفریقا نیز ۲۲ میلیون دلار بوده است؛ همچنین میزان صادرات کشور به قاره آمریکا برابر است با ۱۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۵۸۶ دلار و میزان واردات از قاره آمریکا نیز ۸۶۰ میلیون و ۸۵ هزار و ۲۱۴ دلار است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بین شرکای آسیایی چین با ۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و۵۷۳ دلار و عراق با ۸ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و۵۸۵ هزار و ۹۱۰ دلار و همچنین امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا در حوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، پس از آن امارات با ۸ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۸۲ دلار و هندوستان با بیش از سه میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۲۹ دلار بودند.

وی ادامه داد: در میان کشورهای اروپایی، ترکیه با ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و روسیه با ۴۵۷ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۲۴ دلار و کشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزار و۳۱۷ دلار اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آنکه کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۹۳۷ دلار و روسیه با یک میلیارد و۱۷۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۲ دلار داشته است.

رئیس کل گمرک گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۳۵ دلار و پس از آن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار و ونزوئلا با بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۳۲ دلار بوده است. همچنین بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و بعد از آن آرژانتین با ۵۵۵ میلیون و۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و در نهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۲۳ دلار بوده است.

وی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزار و ۶۸۵ دلار به سودان و ۵۲ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده است؛ همچنین به میزان ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۷۸۷ دلار از کشور کنیا، ۵ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۹ دلار از اتیوپی و بیش از ۴ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا