بین الملل

رکوردشکنی ترامپ در کسری بودجه!

دفتر بودجه کنگره از احتمال رکوردشکنی جدید در کسری بودجه دولت آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، دفتر کنترل بودجه کنگره در گزارشی نسبت به چهار برابر شدن کسری دولت فدرال تا پایان سال مالی جاری و رسیدن آن به رقم بی سابقه ۳.۷ تریلیون دلار هشدار داد. این دفتر هم چنین هشدار داده است که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم امسال ممکن است به منفی ۴۰ درصد برسد. نرخ بیکاری نیز احتمالا دو رقمی شده و به ۱۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.  

در حال حاضر نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی آمریکا به ۱۰۱ درصد رسیده که ممکن است تا پایان امسال این نسبت به ۱۰۷ درصد افزایش پیدا کند.  

همچنین بخوانید

ویلیام هوگلند، قایم مقام مرکز تحقیقات بایپارتیزان واشنگتن در همین رابطه گفت: هر چند که احتمالا در نیمه دوم امسال روند بازیابی اقتصاد به تدریج آغاز خواهد شد اما هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که تمام پیامدهای ناشی از بحران کرونا تا پایان امسال تمام خواهد شد. افزایش مخارج دولت باعث خواهد شد تا کسری بودجه به زودی از چهار تریلیون دلار نیز رد شود.  

 نگرانی ها از رکوردشکنی بدهی آمریکا به دنبال تعطیلی گسترده کسب و کارها و اقدامات حمایتی دولت و بانک مرکزی، در هفته های اخیر بیش از پیش شدت یافته است.  

اکنون دولت فدرال، بانک مرکزی و دولت های محلی برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی حدود شش تریلیون دلار نقدینگی به بازارها تزریق کرده اند و انتظار می رود در آینده نیز اقدامات بیشتری هم در سطح محلی و هم در سطح کشوری در برابر کرونا انجام شود.  

پیش از این نیز اعلام شده بود تا اواسط ماه آوریل شرکت های آمریکایی تنها ۲۰۰ میلیارد دلار از بانک های خصوصی آمریکایی وام گرفتند. به گفته جیمی دیمون، مدیرعامل بانک جی پی مورگان که بزرگ ترین بانک آمریکا محسوب می شود این سطح از استقراض از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون سابقه نداشته است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا