امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بهره‌گیری از ظرفیت آب سبز در دیم‌زارها در سال جهش تولید

معاون وزیر جهاد گفت: ظرفیت بسیار خوبی در زمینه استفاده از آب سبز (باران) در دیم‌زارها داریم که بخش آب و خاک و زراعت می توانند با تهیه یک طرح جامع بر روی آن کار کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی مراد اکبری در اولین گردهمایی مدیران ستادی و استانی معاونت آب و خاک که امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳ پروژه آبیاری تحت فشار و صدها پروژه بزرگ در سال گذشته داشتیم که در رابطه با تجهیز و نوسازی قنوات و تأمین آب بود.

وی افزود: در روزهای پایانی اسفند ماه ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها تزریق کردیم در حالی که با شرایط سخت تأمین مالی و شیوع بیماری کرونا مواجه بودیم.

اکبری تأکید کرد: ۸۵ درصد از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی در اختیار بخش آب و خاک در استان‌ها است.

وی با اشاره به امضای سند بهره‌وری آب گفت: سند بهره‌وری آب در زمان مهندس حجتی با اتاق بازرگانی ایران امضا شد که سال گذشته مقرر شد عملیاتی شود و به تمام استان‌ها ابلاغ شد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: این سند پایه و اساسی برای بهره وری آب در کشور است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

اکبری با تأکید بر این نکته که اگر خاک را مدیریت نکنیم نمی‌توانیم آب را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: با افزایش ۰.۵ درصدی مواد آلی در خاک می‌توان ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید در سال ۹۹، عنوان کرد: باید توسط معاونت‌های تخصصی، طرح‌های زود بازده و کلیدی که در جهش تولید مؤثر باشد تهیه و ارائه شود.

اکبری در رابطه با همکاری کشاورزان در احیای دریاچه ارومیه گفت: روز گذشته در ستاد احیای دریاچه ارومیه، رئیس سازمان محیط زیست کشور از کشاورزان تشکر کرد که به احیای این دریاچه کمک کردند.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بارندگی در این دو سال نشان از ورود به ترسالی نیست، ما در یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم و این روند بارندگی‌ها در کشورهایی مانند ایران طبیعی است، بنابراین منابع آبی همچنان در خطر است و رویکرد ما باید آبیاری تحت فشار از نوع میکرو باشد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از آب سبز در سال جهش تولید بیان کرد: ظرفیت بسیار خوبی در زمینه استفاده از آب سبز در دیم‌زارها داریم که بخش آب و خاک و زراعت می‌توانند با تهیه یک طرح جامع بر روی آن کار کنند.

اکبری در رابطه با طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور خاطرنشان کرد: به منظور دریافت اعتبارات طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور یک تفاهم نامه در سال ۹۹ برنامه ریزی کرده‌ایم.

در ادامه این گردهمایی، جواد صالحی نژاد مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر اظهار کرد: پس از اتمام فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان، ۲۵۸ هزار هکتار از این اراضی در سال جاری به زیر کشت رفت و برای فاز ۲ این طرح هم تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است‌.

وی افزود: در سال ۹۹، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل ردیف‌های متفرقه به این بخش اختصاص می‌یابد.

صالحی نژاد با اشاره به اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، خاطر نشان کرد: طرح سیستان ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در ماه‌های پیش رو این پروژه به اتمام برسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا