امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیشنهاد تولیدکنندگان لبنی برای حمایت ازخانوارهای کم درآمد

دبیر انجمن لبنی گفت: طرح پیشنهادی این انجمن برای حمایت از سبد خانوارهای کم درآمد، از تابستان سال گذشته به دولت ارسال شده اما هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفتگویی با اشاره به پیشنهادی که سال گذشته به قائم مقام وزارت صمت ارائه شده و با نظر مثبت وزیر صمت به ریاست جمهوری برای اخذ تصمیم ارسال شده است، گفت: پیشنهاد ما این بود که بیش از دو میلیون تن شیر که حدود یک سوم کل شیر وارد شده به صنایع لبنی است را به سه قلم کالای پر مصرف خانوار یعنی شیر، ماست و پنیر با کمترین سود اختصاص دهیم و این کالاها از طریق شبکه توزیعی که دولت در دسترس دارد به خانواده‌های کم برخوردار اختصاص یابد اما متأسفانه تا به امروز پاسخی دریافت نکرده ایم.

باکری با اشاره به برنامه ریزی هایی که دولت در حوزه افزایش تولید شیرخام داشته است گفت: وقتی دولت هرساله برای رشد گاوداری‌ها برنامه‌هایی را تنظیم و برای تولید شیرخام میانگین ۵ درصد رشد پیش بینی می‌کند و متناسب با آن صنعت نیز تولیدات خود را توسعه می‌دهد، باید در بخش مصرف نیز در برنامه‌های کلان اقتصادی، پیش بینی‌ها و برنامه ریزی هایی صورت گرفته بگیرد.

باکری با اشاره به کاهش مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار طی سالهای اخیر و تشدید شکاف تورم و درآمد خانوار گفت: در ۸ سال اخیر شاهد بوده ایم که هزینه‌های تورمی تولید بالاتر از میزان رشد درآمد خانوار است و هرسال این شکاف بیشتر می‌شود. دو مقطع نیز در سال‌های ۹۲ و ۹۷ جهش نرخ ارز را داشتیم که کاهش قدرت پول ملی را به دنبال داشت. درنتیجه قدرت خرید خانوار کاهش یافته است. به همین دلیل باید راهکارهایی را برای افزایش مصرف و حمایت از سبد خانوار ارائه کرد که طرح تقدیمی ما چنین هدفی را دنبال می‌کند.

باکری با تاکید بر اینکه نقش شبکه توزیع و هدفگذاری طرح بر روی دهک‌های کم برخوردار در اجرای این طرح مهم است گفت: چیزی که مد نظر ماست این است که دولت شبکه‌های مشخصی را برای عرضه مستقیم به مصرف کننده ۴ دهک کم برخوردار تعریف کند که حدود ۲۵ درصد کمتر و به قیمت درب کارخانه خواهد بود. با این طرح می‌توان تا حدی کاهش قدرت خرید خانوار را جبران کرد.

باکری با اشاره به آمادگی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی و همچنین کارخانه‌های اصلی صنعت لبیات ایران برای اجرای این طرح گفت: این طرح می‌تواند حدود ۵ میلیون خانوار (قریب ۲۰ میلیون نفر) را بهره مند سازد. وقتی صنایع لبنی محصول را به بهای درب کارخانه تمام شده در اختیار مصرف کننده بگذارد درواقع منابعی از دولت نمی‌خواهد و فقط برای شبکه توزیع نیازمند همکاری دولت هستند. دولت انواع شبکه‌های توزیع نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به جز بخش خصوصی در اختیار دارد و همچنین در شبکه‌های توزیع روستایی نیز می‌تواند این طرح را اجرایی کند.

باکری در پاسخ به این سوال که اگر دولت با این پیشنهاد موافقت نکند آیا صنعت می‌تواند این سه محصول را با قیمت کمتر از بازار در اختیار مصرف کننده قرار دهد؟، گفت: صنعت لبنیات اگر بخواهد بدون کمک دولت این محصولات با قیمت پایین‌تر را در اختیار مردم قرار دهد، باید به اطلاعات جامعه هدف دسترسی داشته باشد که این اطلاعات در اختیار وزارت دولت است. فروشگاه‌ها حاضر نیستند بدون سود ۱۵ درصد محصول خود را بفروشند.

باکری با اشاره به اینکه پیگیری‌های مکرر در رابطه با این طرح به نتیجه نرسیده است گفت: نامه مربوطه با امضای وزیرصمت به دفتر ریاست جمهوری داده شد. انتظار ما از معاون اول رئیس جمهور این است که بتوانیم در جلسه‌ای هم مسائل صنعت لبنیات را با ایشان طرح کنیم و هم در رابطه با این طرح پیشنهادات لازم را ارائه کنیم.

باکری با اشاره به دستورالعمل‌های مرتبط با قیمت گذاری کالا اضافه کرد: دستور العمل قیمت گذاری تولید کالای داخلی پیش بینی شده است که شرکت‌های تولیدی حداقل ۱۷ درصد می‌توانند در کالاهای تولیدی کسب سود کنند که ۳ درصد در اختیار کمیسیون قیمت هاست که می‌تواند آن را کسب کند و به ۱۴ درصد برساند. با به وجود آمدن شرایط اقتصادی کنونی ناشی از کرونا و تحریم‌ها باید قدرت خرید برای ۳ قلم کالای لبنی ماست، شیر و پنیر افزایش پیدا کند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درخصوص تفاوت قیمت بین کالای تولیدی بین برندهای مختلف گفت: بهای تمام شده در کارخانجات یکسان نیست و به لحاظ استهلاک و نوع ماشین‌های استفاده شده، نوع بسته بندی، نوع شیرخام خریداری شده، نوع دستمزد و حقوق پرسنل و خدمات رفاهی بهای تمام شده در کارخانه را متفاوت می‌کند. ولی در ۱۲ قلم کالای قیمت گذاری شده باید تمام شرکت‌ها با یک قیمت عرضه کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا