انرژی

نفت ریزش کرد

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدود شدن ظرفیت مخازن نفت جهان و پیش بینی بهبود اندک تقاضا برای سوخت پس از کاهش محدودیتهای قرنطینه، به روند نزولی روز گذشته ادامه داد و کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت پس از سقوط هشت درصدی در روز دوشنبه، روز جاری با ۴.۱ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. 
بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که روز دوشنبه ۲۵ درصد کاهش یافته بود، روز جاری در مقطعی ۱۶ درصد سقوط کرد و آخرین بار با ۱۳ درصد کاهش، به ۱۰ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید.

دوشنبه گذشته وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه به منفی ۴۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه سقوط کرد و شاخصهای قیمت بازار جهانی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند.

همچنین بخوانید

به گفته استراتژیست‌ها، بخشی از عامل سقوط وست تگزاس اینترمدیت اقدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس در فروش قراردادهای ژوئن و خرید ماه آتی است تا ضرر هفته گذشته را جبران کنند. نگرانی اصلی این است که دیگر جایی برای ذخیره نفت خامی که فعلا به دلیل رکود فعالیت اقتصادی جهانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تقاضای برای آن نیست، وجود ندارد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، قرار است از اول ماه مه تولیدشان را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما این حجم برای جبران کاهش ۳۰ میلیون بشکه در روز تقاضا کافی نخواهد بود.

شرکت لوک اویل اعلام کرده که روسیه تولید نفت خود در ماه میلادی آینده را ۱۹ درصد در مقایسه با فوریه کاهش داده و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. انتظار میرود تولیدکنندگان دیگر نظیر آمریکا، نروژ و کانادا هم به کاهش تولید ملحق شوند و مجموع کاهش تولید به ۲۰ میلیون بشکه در روز معادل یک پنجم از تولید جهانی بالغ شود.

آمار شرکت مشاوره کپلر نشان داد که در نتیجه فروپاشی تقاضا، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مخازن نفت خشکی در هفته گذشته پر شده است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که بازار جهانی نفت حداقل سه تا چهار هفته دیگر با محدودیت ظرفیت مخازن نفت روبرو خواهد شد که کاهش حدود ۲۰ درصد از تولید جهان را ضروری می‌سازد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران نفت به کرایه کشتی‌های گران قیمت آمریکایی برای نگهداری بنزین یا صادرات سوخت به خارج پرداختهاند که نشان میدهد صنعت انرژی تا چه حد مایوسانه به دنبال جایی برای نگه‌داری نفت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا