بورسبورس اوراق

فصل جدید بازار سرمایه آغاز شد

ابلاغیه مقام معظم رهبری از چند نظر دارای اهمیت فوق العاده است نخست اینکه برای نخستین بار است که مقام معظم رهبری شورایعالی بورس را مخاطب قرار دادند و آنها را برای تصویب مقرراتی که برای آزاد سازی سهام عدالت لازم است فرا می خوانند و همچنین مقررات تدوینی شورا را برای کلیه دستگاه های اجرایی لازم الاجرا اعلام می فرمایند. این میزان اعتماد و اعطای مسوولیت به شورای عالی بورس نه تنها به لحاظ تاریخی بی سابقه است بلکه مسوولیتی دوچندان به شورای بورس می بخشد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: دستورات مستقیم معظم له به بازار سرمایه زمینه ساز ورود بورس به دوران جدیدی از فعالیت خود خواهد بود. این بازار برای دولت و عموم مردم جایگاه منحصر به فرد و چشمگیری یافته و  با بلوغ کسب کرده می تواند عهده دار مسوولیت های بیشتری در اقتصاد باشد. در همین حال این ابلاغیه از منظرهای دیگری نیز دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی با توجه به بحران کرونا و مشکلات اقتصادی قشر عمده ای از مردم، استفاده از ساز وکار سهام عدالت یک راهکار مهم و خوب برای کاهش مشکلات اقتصادی است. چرا که اولا این روش تورم زا نیست و دوم به عمق بازار سهام کمک می کند از سوی دیگر این ابلاغیه به مشکلات قدیمی سهام عدالت و نحوه کارکرد شرکت های سرمایه گذاری استانی خاتمه داد.

همایون دارابی افزود: متاسفانه از ابتدای طرح مساله سهام عدالت ساختار طراحی شده برای این سهم با انتقادات و ابهامات زیادی همراه بود  و ساختار نه چندان شفاف و کارایی داشت. این ساختار نامناسب تا کنون باعث شده است علی رغم اینکه سهام انتقال یافته به پرتفوی سهام عدالت در برگیرنده شرکت های مناسب و خوب باشد اما دارندگان سهام عدالت عملا مالکیت مستقیم نداشته و نقش خاصی در مدیریت این پرتفوی ایفا نکنند. اما ابلاغیه کنونی این ساختار را تغییر داد و مقرر کرد که سهام به خود مشمولان منتقل شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در همین حال با ابلاغیه مقام معظم رهبری ۳۷۰هزار میلیارد تومان سهام بلوکه شده در پرتفوی سهام عدالت رفته رفته در بازار شناور می شود. چنین حجم عظیمی از سهام به افزایش عمق بازار منجر خواهد شد و همزمان با این مساله موضوع افزایش ارکان بازار از جمله نهادهای مهمی نظیر کارگزاران،سبدگردانها، مشاوران و شرکتهای سرمایه گذاری را الزامی خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا