امور زیربناییراه و ساختمان

ظرفیت‌های بندری ایران معادل کل خلیج فارس است/ غفلت از فرصت ثروت‌زایی بنادر کشور

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بنادر ایران تجهیزات لازم و کافی برای انجام صادرات و واردات را دارند، گفت: ضروری است نگاه ملی به بنادر به سمت بهره برداری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران معطوف شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، هیبت اله اصولی با اشاره به اینکه ظرفیت های بندری ایران معادل کل خلیج فارس است، اظهار کرد: به طور حتم بنادر ایران می توانند به عنوان یک منبع پایدار در جهت ایجاد ثروت و درآمد ملی فعالیت کنند، اما متاسفانه آن گونه که باید و شاید این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است و باید نگاه ملی در این خصوص به بهره برداری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیت های دریایی و بندری ایران معطوف شود.

وی ادامه داد: بنادر ایران می توانند برای کشورهای همجوار به عنوان یک فرصت تلقی شوند و در مسیر خطوط ترانزیتی مورد استفاده قرار گیرند؛ مقوله ای که همواره در مورد آن مباحث مختلفی مطرح شده است اما آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بنادر کشور در صورت برنامه ریزی صحیح و اصولی یک منبع درآمد بی نظیر هستند، گفت: تردید نداشته باشیم که ظرفیت های بندری و دریایی ایران در صورت بالفعل شدن می توانند یک منبع درآمد ملی باشند و شکوفایی و رونق اقتصاد ایران را رقم بزنند.

اصولی با اشاره به اینکه ظرفیت ها و امکانات بندری کشور برای واردات و صادرات کالا مناسب و کافی است، بیان کرد: بنادر ایران از تجهیزات و امکانات لازم و کافی به منظور امور تجاری برخوردارند و در صورت استفاده از ظرفیت آنها می توانند به عنوان یک منبع مهم درآمدی در راستای افزایش سطح رفاه عمومی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دریایی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی ها با موانعی روبرو شده است، عنوان کرد: طرح تحول صنایع دریایی گامی مهم در راستای بهبود وضعیت دریایی کشور است اما در عین حال باید به تجارت دریایی نیز علی رغم تحریم ها توجه جدی داشت تا بتوانیم ارتباط دریایی خود را با دنیا درحد امکان حفظ کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی با بیان اینکه توسعه ناوگان دریایی و حل مشکل بیمه کالا، فاکتور اصلی برای توسعه ترانزیت در ایران است، عنوان کرد: ایران یک کشور سوق الجیشی است و نقطه عطفی برای کشورهای همجوار به شمار می رود تا بتوانند از این فرصت به نحوی مطلوب استفاده کنند، بنابراین توجه به حمل و نقل ترکیبی عامل مهمی برای توسعه ترانزیت یک کشور محسوب می شود و ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست.

اصولی با تاکید بر اینکه ریل یک امکان مناسب و لازم برای ورود و خروج هرچه بهتر و بیشتر کالا از/ به بنادر است، اظهار کرد: اتصال بنادر به ریل یک الزام جدی است و در مورد بنادری که به شبکه ریلی کشور متصل نیستند باید تصمیم مناسب و عملیاتی اتخاذ شود چراکه این اتفاق اجتناب ناپذیر است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا