امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۲.۴ میلیون از اراضی

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: تاکنون، طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی مدرن و سنتی، اجرا شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، اظهار داشت: در ارتباط با طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به دلیل اینکه بیشترین اثربخشی را در افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و تقویت امنیت غذایی کشور دارد، جهش خوبی از سال ۹۵ تاکنون داشته است.

وی افزود: پیش از اذن مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی در سال ۹۵، هر سال ۵۶ هزار هکتار پیشرفت پروژه داشتیم؛ اما پس از حمایت‌های مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی، هر سال به طور متوسط ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند و یک جهش ۳۰۰ درصدی داریم.

زارع خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتباری که در ابتدای سال ۹۹ به استان‌ها انجام شد، بتوانیم در راستای جهش تولید از لحاظ کمی و کیفی طرح را توسعه دهیم.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری افزود: از لحاظ فنی و مهندسی و اجرایی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و حدود ۲ هزار مشاور و پیمانکار در پروژه داریم، همچنین بیش از ۳۵۰ نفر تولیدکننده و تأمین کننده لوازم و تجهیزات آبیاری داریم که بیش از ۹۵ درصد از داخل بوده و وابسته به واردات نیست.

زارع ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۹، پنج درصد وابستگی به واردات را با حضور شرکت‌های دانش بنیان که اعلام آمادگی کرده‌اند، برطرف کردیم و توانستیم به خودکفایی در تولید تجهیزات سامانه‌های آبیاری برسیم.

وی تصریح کرد: تاکنون، طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی مدرن و سنتی اجرا شده است.

زارع در رابطه با تأثیر بیماری کرونا بر پیشرفت طرح اذعان کرد: با بررسی که در این زمینه انجام دادیم، در بخش تجهیز لوازم که باید در کارخانه‌ها تولید شود، تجمع مهندسین و کارگران امکان‌پذیر نبود؛ اما در سرعت اجرای طرح، در مقطع فعلی اثری نخواهد داشت و اضافه تولید در کارخانه‌ها می‌تواند تا اندازه‌ای در شرایط موجود ثبات ایجاد کند.

وی افزود: حدود ۱۳۲ هزار هکتار از طرح‌های ما از سال ۹۸ در حال بهره‌برداری است که به سال ۹۹ منتقل شده و دلیل آن بیماری کرونا بود اما از آنجایی که خط قرمزهای این بیماری کاهش یافته پروژه‌ها با سرعت پیش خواهد رفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا