انرژی

آخرین وضعیت سدسازی در کشور

دو سال است که وضعیت بارش‌ها در کشور تغییر یافته و شاهد بارندگی‌های مناسبی هستیم که همین موضوع موجب تغییر رویکرد در سدسازی شده و به نظر می‌رسد که موتور این صنعت به حرکت درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، در حوزه ساخت سدها و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی ۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که ۲۱ هزار میلیارد تومان از این حجم سرمایه گذاری مربوط به صندوق توسعه ملی است.

در ایران اما بعد از انقلاب اسلامی ۱۹ سد مخزنی وجود داشت، اکنون تعداد این سدها تا دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسیده است، با احتساب سال‌هایی مانند دوران جنگ تحمیلی که فعالیت سدسازی در کشور وجود نداشت، به طور متوسط هر سال حدود ۴ سد در کشور ساخته شده است و چندی پیش نیز چهلمین سد ساخته شده در این دولت افتتاح شد.

همچنین بخوانید

تعداد سدهای دولت تدبیر به ۵۲ خواهد رسید

طبق اعلام رضا اردکانیان – وزیر نیرو – بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان دولت تدبیر و امید، تعداد سدهای ساخته شده در این دولت به ۵۲ خواهد رسید. در ۸ سال دولت تدبیر هر سال حدود ۶.۵ سد و هر دو ماه یک سد به مدار آمده است.

به طور کلی باید گفت که اکنون کشور در موضوع سدسازی تحرک خوبی دارد؛ ۵۷ هزار سد بزرگ در دنیا داریم، حدود ۲۳ هزار سد در کشور چین و مابقی در کشورهای بزرگ دنیا پراکنده است. آمریکا ۹ ۱۲۰۰  سد بزرگ دارد که در کشور، این تعداد تا شروع دولت تدبیر و امید به ۱۴۴ سد رسید.

در گذشته روند سدسازی بسیار کند بود؛ به‌گونه‌ای که در دولت‌های اول و دوم، یک سد، در دولت سوم سه سد و در دولت پنجم نیز دو سد به بهره‌برداری رسید اما از دولت ششم و هفتم می‌توان به‌عنوان دولت‌های میانه‌رو در سدسازی یاد کرد؛ چراکه در هر کدام از آن‌ها ۱۳ سد به بهره‌برداری رسید.

تا سال ۱۴۰۰ تعداد سدها به ۲۱۴ افزایش یابد

ماجرای سدسازی در ایران از سال‌های پایانی دهه ۲۰ آغاز شد و تاکنون ۱۷۲ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده و قرار شده که تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲۱۴ سد افزایش یابد.

این در شرایطی است که پس از دولت ششم، کشور با حجم وسیع سدسازی روبه‌رو بود؛ به‌طوری که تنها در دولت هشتم ۳۵ سد به مدار بهره‌برداری وارد شد. در ادامه این روند، در دولت بعد یعنی دولت نهم، از اول مهرماه سال ۱۳۸۴ تا پایان شهریور سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۸ سد به‌بهره‌برداری رسید اما قله سدسازی در دولت دهم و با تعداد ۳۹ سد قرار داشت.

 پس از آن، دولت تدبیر و امید، به‌طور جدی در بحث سدسازی مورد انتقاد قرار گرفت و همین مساله موجب شد که تعداد سدهای بهره‌برداری شده در این دولت، با کاهش روبه‌رو شود و دولت یازدهم ۲۵ سد و دولت دوازدهم نیز تنها سه سد را به‌بهره‌برداری برساند.

اما درمجموع طی این سال‌ها ۱۷۲ سد به ظرفیت ۵۱ هزار و ۷۶۵ میلیون مترمکعب به‌بهره‌برداری رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکنون ۶۷۲ سد در دست بهره‌برداری، ۱۲۰ سد در دست ساخت و ۱۷۶ سد در دست مطالعه قرار دارد.

۴۳ سد تا پایان برنامه ششم بهره‌برداری می‌شود

این موضوع به این معناست که تا پایان برنامه ششم، تعداد سدهای ساخته شده در دولت دوازدهم نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ چراکه بر اساس عملکرد اهداف تعیین شده، بر اساس سند تفصیلی برنامه ششم توسعه و در سرفصل برنامه تأمین آب، ظرفیت آب تنظیمی سدها (غیرمرزی) مقرر شده است که در طول برنامه، ۱۴۰۱ میلیون مترمکعب اضافه شود که در سال ۱۳۹۶، این هدف ۱۳۲ میلیون مترمکعب بوده و عملکرد این فعالیت بالغ بر ۱۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

آمار سد ملی به ۲۱۴ مورد می‌رسد

هم‌چنین در ظرفیت آب تنظیمی سدها (مرزی) مقرر شده که در طول سال‌های برنامه ششم توسعه، ۲۸۵۷ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم اضافه شود که در سال ۱۳۹۶، این هدف، ۳۱۴ میلیون مترمکعب بوده و عملکرد هم بالغ بر ۲۲۸ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

از سوی دیگر از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۵ سد بزرگ و از سال ۱۳۹۲ تا امروز حدود ۳۷ سد ملی اضافه شد و طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ به این عدد در پایان دولت اضافه می‌شود؛ به این ترتیب که در مدت هشت سال ۷۰ سد ملی به بهره برداری خواهد رسید و آمار سد ملی به ۲۱۴ مورد می‌رسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا