بانک و بیمهطلا و ارز

روند نزولی دلار متوقف شد

دلار در معاملات امروز در برابر بیشتر همتایانش صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در جریان معاملات ابتدای هفته، روند نزولی دلار متوقف شد و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.

وقایع معاملات ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد.  در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

همچنین بخوانید

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه گفته است ویروس کرونا نخستین بار احتمالا از آزمایشگاهی در شهر کرونا به بیرون درز کرده است. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا نیز از آغاز تحقیقات در خصوص منشا کرونا حمایت کرده و افزوده است چین باید در این تحقیقات حضور یابد. پیش از این آژانس اطلاعات آمریکا ادعای دست ساز بودن ویروس کرونا را رد کرده بود.  

آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است، آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است. 

چین با رد اتهامات آمریکا گفته است که آمریکا با فرافکنی به دنبال پوشاندن ضعف خود در مقابله با ویروس کرونا است. از طرف دیگر بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح پایین کنونی حفظ کند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این روند دست کم در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. اکنون میزان خرید اوراق قرضه و بدهی توسط فدرال در هر روز به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است و این بانک تا ۴۶ میلیارد دلار از این اوراق را در هر روز خریداری می‌کند.  بانک مرکزی اروپا نیز در تصمیمی مشابه نرخ بهره را در محدوده منفی ۰.۲۵ درصدی تا منفی ۰.۵ دصردی باقی نگه داشت.

شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. اکنون نیمی از ایالت‌های آمریکا محدودیت‌های رفت و آمد را کم کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان این هفته محدودیت‌ها در تمامی ایالت‌ها کاهش یابد. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار  فرا خوانده‌اند.  

دریک هالپنی – استراتژیست سرمایه گذاری در بانک میتسوبیشی – گفت: با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان  پیامدهای اقتصادی قابل توجه آن، ریسک بالایی برای شروع دور جدیدی از تنش ها بین قدرت های جهانی وجود دارد و وقوع چنین اتفاقی برای غرق کردن بازارهای مالی و اقتصاد جهانی کافی خواهد بود.  

تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۰۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۴۸ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۸ هزار و ۶۰۰ نفر، ایتالیا با ۲۸ هزار و ۸۸۴ نفر، انگلیس با ۲۸ هزار و ۴۴۶ نفر،  اسپانیا با ۲۵ هزار و ۲۶۴ نفر  و فرانسه با ۲۴ هزار و ۸۹۵ نفر بوده است.

جیمز نایتلی – کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در بانک آی ان جی- هم گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در آمریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی آمریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله گذاری‌ها خواهیم بود. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۲۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶ دلار اعلام شد.  

با تداوم بسته ماندن کسب و کارها، آمارهای رشد به طرز کم سابقه‌ای همه را ناامید می‌کنند؛  در آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال منفی شد که این رشد منفی ۴.۸ درصدی از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است. با این حال رییس بانک مرکزی آمریکا نسبت به بازگشت اقتصاد به سطح اولیه ثبات در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری کرده است.  

اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.  

در اتریش سباستین کورتس – صدراعظم این کشور – اعلام کرد که برای حمایت از کسب و کارهای داخلی معافیت‌های مالیاتی جدیدی در نظر گرفته و اختلاف درآمد دولت از طریق افزایش مالیات بر درآمد فعالیت شرکتها و اتباع خارجی در این کشور جبران خواهد شد. کورتس هم چنین گفته است دولت وام‌های بیشتری در اختیار بنگاه های کوچک قرار خواهد داد تا بتوانند بر بحران کنونی غلبه کنند.  

رشد اقتصاد اتریش در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ به منفی ۲.۵ درصد رسید که این نرخ رشد ۰.۸ درصد کمتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و کمترین رشد فصلی ثبت شده درطول تاریخ معاصر این کشور بوده است.  

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرده که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال اقتصاد این کشور رشد منفی ۵.۸ درصدی را تجربه کرده که بسیار بیشتر از رشد منفی ۳.۵ درصدی پیش بینی شده و بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می شود. پیش از این نیز این مرکز به دولت فرانسه هشدار داده بود که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند.

در آلمان نیز شماری از اندیشکده های اقتصادی این کشور با هشدار به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی چهار دهه اخیر از دولت خواسته اند تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و بازار کار در پیش گیرد. انتظار می رود پس از مدت ها، نرخ بیکاری آلمان از پنج درصد فرا برود.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت  ۰.۴۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۱.۴۴ درصد پایین رفت اما با عقب نشینی از کانال ۱.۱۰ به ۱.۰۹۳ دلار رسید.

کریگ ارلام – تحلیل گر بازار در موسسه اواندا – گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده‌ایم و این میتواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارزهای امن مقابل سایر ارزها تاثیر زیادی داشته باشد.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۰۶.۷۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۶۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۱ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا