امور زیربناییتعاون و اشتغال

بودجه کرونایی صندوق بیمه بیکاری پرداخت نشد/ دو ماه و نیم گذشت

اگرچه سامانه بیمه بیکاری دوران کرونا از اسفند ماه فعال شده و طبق آخرین آمار حدود ۶۷۰ هزار نفر مشمول شده اند، اما از تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق بیمه بیکاری هنوز خبری نیست.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر کسب و کارها در سراسر کشور که منجر به توقف فعالیت‌ها و تعدیل بسیاری از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، اقدام به طراحی سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت کند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند.

در همین راستا، سازمان تأمین اجتماعی پس از ثبت نام افراد، بر اساس کد بیمه پردازی تأمین اجتماعی ثبت نام شدگان را مجزا می‌کند و برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال می‌کند و برای افرادی که بر اساس ضوابط قانونی حائز شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند نیز پیامک جداگانه ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تأمین اجتماعی مربوطه و حساب بانکی، ارسال می‌شود.

بیکار شدگان نیز برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید مشمول قانون کار و مشمول بیمه تأمین اجتماعی باشند؛ در این صورت است که در فهرست مشمولان نهایی قرار می‌گیرند.

برای کمک به معیشت بیکارشدگان ناشی از شیوع ویروس کرونا، دولت برای دریافت بیمه بیکاری شرایط سهل تری در نظر گرفته است؛ انگونه که مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار پیشتر به خبرنگار مهر گفته بود، با توجه به اینکه ویروس کرونا جزو حوادث غیرمترقبه شناخته شده است، پایه بیمه پردازی یک ماه است؛ یعنی اگر فرد فقط مثلاً در دی ماه بیمه واریز کرده باشد، در صورت داشتن شرایط و بیکار شدن غیرارادی، مشمول بیمه بیکاری می‌شود. (جزئیات بیشتر)

در همین ارتباط دولت اعلام کرد که مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده است و مقرر شد هر زمان که دولت این مبلغ را به حساب صندوق واریز کرد، مقرری بیکارشدگان مشمول قانون کار، واریز شود.

با این حال اگرچه حدود ۲ ماه و نیم از خانه‌نشینی نیروی کار می‌گذرد و سامانه بیمه بیکاری نیز از اسفند سال گذشته شروع به کار کرده است اما دولت هنوز بودجه کرونایی صندوق بیمه بیکاری را طبق وعده، واریز نکرده است و فشار معیشتی بر گرده بیکارشدگان سنگینی می‌کند.

پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی است پرداخت حقوق بیکاری به بیکارشدگان دوران کرونا، معطل تخصیص بودجه ۵ هزار میلیاردتومانی و تعیین مکانیزم تعیین دستمزد بیکارشدگان از سوی ستاد ملی کروناست.

طبق آخرین اخبار، نزدیک به ۸۰۰ هزار بیکارشده، در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که از این تعداد نزدیک به ۶۷۰ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری دوران شیوع کرونا شناخته شده اند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها اعلام کرده که برای واریز مقرری، منتظر تخصیص اعتبار مذکور است.

اگرچه به طور طبیعی حق بیمه بیکاری سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت این گروه از بیکاران محفوظ است و احتمالاً یکجا به حساب آنها واریز خواهد شد اما نباید فراموش کرد این افراد برای گذران زندگی به دریافت «ماهانه» حقوق بیکاری خود نیاز دارند و تأخیر در پرداخت حق بیمه بیکاری با این استدلال که حقوق بیکاری هر سه ماه، یکجا پرداخت خواهد شد، محلی از اعراب ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا