انرژی

بکارگیری ۱۵ دکل حفاری برای توسعه ۲۸ مخزن نفتی

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران با تشریح اولویت‌های این شرکت در سال جهش تولید، از بکارگیری ۱۵ دکل حفاری در طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی خبر داد و گفت: کاریابی این تعداد دکل انجام شده و طی سه ماه آینده وارد چرخه عملیاتی خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید عبدالله موسوی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام سال «جهش تولید» گفت: برنامه‌ریزی مدونی برای به کارگیری توان فنی و تخصصی ملی حفاری در سال جاری صورت گرفته که در یک بخش از آن می‌توان از برنامه‌ریزی برای کاریابی ۱۵ دکل حفاری به همراه ارایه خدمات فنی و درون چاهی، در پروژه بزرگ توسعه ۲۸ مخزن نفتی نام برد.

وی در ادامه با اشاره به قرارداد منعقد شده میان این شرکت و شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی در روز گذشته نیز گفت: در چارچوب این قرارداد که اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون دلار دارد، حفاری شش حلقه چاه را با کار بست دو دکل حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در برنامه قرار داده ایم.

همچنین بخوانید

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این قرارداد نخستین قرارداد از نوع  IPC در توسعه مخازن هیدروکربوری با محوریت شرکت های ایرانی است، گفت: روز گذشته مذاکراتی نیز برای انجام فاز دوم حفاری در میدان های سپهر و جفیر صورت گرفت که در صورت انجام مقدمات برگزاری مناقصه از سوی شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی و طی مناسبات قانونی در چارچوب وظایف و اختیارات شرکت ملی نفت ایران،  حفاری ۱۰ حلقه چاه دیگر در این میدان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

موسوی با ابراز اینکه این تفاهمات ظرف یک تا ۲ ماه آینده نهایی خواهد شد، گفت: مذاکراتی نیز با شرکت مادر گسترش انرژی پاسارگاد صورت گرفته است، که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات،  حفاری ۶ تا ۷ حلقه چاه در مخزن سیاه مکان نیز به فعالیت‌های امسال ملی حفاری افزوده خواهد شد.

طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: در پروژه حفاری سیاه مکان با توجه به دشواری های فرآیند حفاری و تجارب خوب شرکت ملی حفاری ایران، انتظار داریم که برنده مناقصه مربوط به آن باشیم.

به گفته موسوی، مذکرات انجام شده با گروه گسترش انرژی پاسارگاد در مجموع حول حفاری ۱۸ حلقه چاه در میادین نفتی انجام شده که در صورت نهایی شدن، حدود هشت دکل حفاری به این امر اختصاص می یابد.

وی با اعلام اینکه شرکت ملی حفاری ایران برای حفاری ۱۲۰ حلقه چاه تعریف شده در پروژه های آتی گروه گسترش انرژی پاسارگاد ابراز آمادگی کرده است، افزود: این اقدام با استقبال خوبی از سوی مدیریت گروه گسترش انرژی پاسارگاد روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه به تشریح برنامه های راهبردی این شرکت در سال جهش تولید پرداخت و گفت: در سال ۹۹، علاوه بر تداوم برنامه های کاربردی شرکت در سال گذشته مبنی بر کنترل هزینه ها، برنامه ریزی مدونی نیز برای حضور پررنگ در پروژه توسعه ۲۸ مخزن نفتی انجام داده ایم که با مذاکرات انجام شده با شرکت های E&P، ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده علاوه بر تامین دکل، نسبت به تامین خدمات حفاری نیز اقدام خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه راهبرد خودگردانی در سال گذشته در این شرکت عملیاتی شده است، گفت: این راهبرد در سال ۹۹ نیز تداوم خواهد داشت.

 موسوی افزود: در حوزه حمایت از صنعتگران داخلی نیز ضمن پرداخت تمامی مطالبات مالی این شرکت ها در سال گذشته، برنامه های این شرکت در حوزه تداوم همکاری با شرکت های ذیصلاح و شرکت های دانش بنیان در سال ۹۸ با جدیت دنبال خواهد شد.

آمادگی ملی حفاری برای حضور پررنگ در حفاری دریایی

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۰ درصد از فعالیت های این شرکت در حوزه حفاری اکتشافی تعریف شده است، گفت: شرکت ملی حفاری با دارا بودن سه دکل حفاری دریایی، به ارایه خدمات در زمینه حفاری دریایی مشغول است که یکی از این دکل ها در قرارداد مشترک با شرکت نفت فلات قاره ایران در حال انجام کار است.

وی همچنین از انجام توافقاتی با شرکت نفت و گاز پارس خبر داد و گفت: با مذاکرات انجام شده، دکل های شهید رجایی و مدرس به صورت بارج در اختیار این شرکت قرار خواهند گرفت.

موسوی به هزینه بالای بازسازی دکل های دریایی اشاره کرد و گفت: با ابراز تمایل شرکت نفت و گاز پارس قرار شد تا این دکل ها به صورت بارج و با اجاره روزانه ۱۰ هزار دلار برای هر دکل در اختیار این شرکت قرار گیرد که درآمدزایی خوبی برای شرکت ملی حفاری در پی خواهد داشت.

وی در عین حال از آمادگی شرکت ملی حفاری ایران برای حضور مقتدرانه در پروژه های حفاری فراساحل خبر داد و گفت: آماده هستیم تا در صورت نیاز صنعت نفت به حفاری دریایی، مدیریت عملیات حفاری در دریا را بر عهده بگیریم.

تکذیب تعدیل نیروی انسانی در ملی حفاری

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه شایعه تعدیل نیرو در این شرکت را تکذیب کرد و گفت: هیچ خللی از نظر تعدیل نیرو یا عدم پرداخت حقوق کارکنان در این شرکت وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه ماهیت عملیات حفاری در صنعت نفت مبتنی بر جابجایی دکل های حفاری و نیروی انسانی است، گفت: شرکت ملی حفاری ایران در تقویم کاری سال ۹۹، بهره برداری از ۱۵ دکل را در پروژه های مربوط به توسعه ۲۸ مخزن نفتی در برنامه دارد، در عین حال با امضای قراردادهایی در راستای تامین دکل و ارایه خدمات تخصصی حفاری با شرکت های E&P برنامه جامعی را در سال جهش تولید در دست انجام دارد که پیش زمینه آن بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و کارآمد است.

وی اضافه کرد: گردش کار در شرکت ملی حفاری ایران با توجه به نیازهای صنعت نفت کشور به صورت موافقتنامه، انعقاد قرارداد، پروژه ای و مشارکتی صورت می پذیرد و اصولا پایان یک پروژه، آغاز قرار داد جدید، تغییر کارفرماها، توقف عملیاتی دکل های حفاری و کاریابی آنها در سایر پروژه ها امری طبیعی است و این روند در ۴۰ سال گذشته استمرار داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه برای تحقق اهداف کاری باید سرعت عمل در اجرای پروژه ها را ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: ماهیت کار در صنعت حفاری منطبق بر نیاز بازار و رقابت است و این شرکت نیز با توجه به تغییر شرایط کار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شروع طرح موسوم به توسعه ۲۸ مخزن، برنامه های خود را با برنامه های صنعت نفت تطبیق داده تا با همکاری و مشارکت در قراردادهای مربوط به این طرح در قالب عقد قرارداد، تفاهم‌نامه و  مشارکت نامه با شرکت های بخش خصوصی و همچنین حضور در قراردادهای EPD حضوری فعال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی در جهت تعدیل و حذف نیروی انسانی در این شرکت صورت نگرفته است، گفت: به نظر می رسد که ماهیت ذاتی حفاری در صنعت نفت، بستری برای ایجاد شایعاتی از این دست بوده باشد، اما آنچه مسلم است صنعت حفاری روزهای پرکاری را در سال ۹۹ در پیش رو خواهد داشت که تنها با بهره مندی از نیروی انسانی متخصص به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا