اقتصاد کلان

افزایش نرخ تورم در کشورهای همسایه

نرخ تورم در کویت و گرجستان افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم کویت در ۱۲ ماه منتهی به مارس به ۱.۹ درصد افزایش یافت که ۰.۱ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل بوده است.

در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به ارتباطات با ۴.۱ درصد بوده است و پس از این بخش، حمل و نقل با ۳.۶ درصد و لوازم منزل با ۲.۹ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آب و برق با منفی ۰.۲ درصد بوده است. 

همچنین بخوانید

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم کویت در ماه مارس ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم کویت در بازه زمانی ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۸۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به اوت ۲۰۰۸ با ۱۱.۷ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۹۸ با منفی ۱.۱۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در یکی دیگر از کشورهای منطقه یعنی گرجستان نیز افزایشی بوده است. تا پایان ۱۲ ماه منتهی به مارس، نرخ تورم در گرجستان از ۶.۱ درصد در ماه فوریه به ۶.۹  درصد در ماه مارس افزایش یافته است که این نرخ، بیشترین نرخ تورم از دسامبر سال ۲۰۱۹  تاکنون محسوب می‌شود.

مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۶.۱ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، تنباکو با تورم ۱۲.۴ درصد و لوازم منزل با تورم ۹.۶ درصدی در رده های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به فرهنگ و آموزش با منفی ۴.۳ درصد بوده و لباس و کفش با تورم منفی ۲.۲ درصدی در رده های بعدی قرار دارند. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم گرجستان در ماه مارس ۰.۹ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در این کشور در ماه قبل است.

 متوسط نرخ تورم در گرجستان در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۲ درصد بوده است که بالاترین تورم مربوط به آوریل ۱۹۹۶ با ۵۹.۳۱ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می ۲۰۱۲با منفی ۳.۳ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا