اقتصاد کلان

از ثبت رکورد جدید در مصرف برق تا افزایش قیمت برخی از خودروها/در همایش سیاست پولی و بانکی چه مباحثی مطرح شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اقتصاد در هفته گذشته شاهد رویدادهایی همچون برگزاری بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی، روز ملی صنعت و معدن، برگزاری نشست شورای رقابت، ثبت رکورد مصرف برق و …بوده است.

محمدرضا نعمت زاده در نشست خبرى روز ملى صنعت و معدن خبر از پایان عمر تولید پراید تا پایان سال ۹۷ را داد و در خصوص پژو ۲۰۰۸ گفت: هر کس حواله ۲۰۰۸ خریده سرش کلاه رفته و شرکت مربوطه برای جلوگیری از تقلب، پژو ۲۰۰۸ را تنها به کسی که ثبت نام کرده تحویل داده خواهد شد.
همچنین رضا شیوا رئیس شورای رقابت خبر از گران شدن خودروهای تیبا، پراید، تندر، پژو و سمند داد.
ولی اله سیف در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی با بیان تنگناهای مختلف پیش روی نظام بانکی به اقدامات چهارساله بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: رقابت های مخرب بانک ها را ماحصل فعالیت موسسات غیرمجاز و سیاست های غلط است.
همچنین علی طیب نیا در بیست و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی کشور اقتصاد ایران در سال ۹۵ رونق غیرتورمی با رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد و نرخ تورم ۹ درصد را تجربه کرد.
اسحاق جهانگیری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی  با اشاره به نرخ بالای بیکاری در کشور این معضل را مهترین چالش در جامعه اعلام کرد و گفت:  بیکاری مساله اصلی اقتصاد ایران است، نرخ بیکاری حدود ۱۱ درصد است و بیکاری جوانان تحصیلکرده بالای ۲۵ درصد است، پس کشور سالانه حدود یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی دارد، این در حالی است که بالاترین میزان شغلی که در اقتصاد ایران انجام شده است، ۷۰۰ هزار شغل بوده است، اما اکنون به اجبار نیازمند این هستیم که‎ سالانه یک میلیون شغل ایجاد نماییم تا به بیکاران پاسخ دهیم.
اکبر کمیجانی  در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی تاکید کرد:در بخش ساختمان کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در مسکن برحسب قیمت های جاری نشان می دهد که رشد منفی در این بخش داشتیم. حتی شدت رشد منفی در سال ۹۵ به ۹۴ بیشتر هم شده است.
علی دیواندری نیز در مراسم  بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی، با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام ریسک‌ها و نقاط آسیب پذیر در بازار پولی و مالی گفت: اکنون برای دستیابی به ثبات در سطوح بالاتر و نیل به رشد اقتصادی بالاتر، نیازمند همراهی و همگامی تمامی نهادها و دستگاه های ذیربط اقتصادی هستیم.
علی طیب‌نیا خبر در روز دوشنبه از تصویت شاخص تاب آوری اقتصاد  خبر داد و گفت: با تصویب شاخص ترکیبی تاب‌آوری در تلاشیم مؤلفه‌های تأثیرگذار در اجرای اقتصاد مقاومتی را پایش کرده و اقتصاد کشور را در مسیر رشد پایدار نگه داریم.
ثبت رکورد جدید در مصرف برق یکی دیگر از رویدادهای جدید در هفته گذشته بود به همین خاطر حمید چیت چیان وزیر نیرو در این خصوص گفت: اگر هر فردی ۵ تا ۱۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد تابستان امسال را بدون دغدغه و مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.
همچنین مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه مصرف برق از مرز ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات گذشت و رکورد بی سابقه ای در مصرف برق کشور ثبت شد، گفت: در یک شرایط بحرانی و خطرناک قرار گرفته ایم و احتمال اعمال خاموشی قوت گرفته است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲/۶درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ۱۳۹۵، ۰/۴ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۵، ۰/۱ درصد افزایش داشته است.
در حوزه کشاورزی نیز مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خبر از روند افزایشی قیمت پیاز تا ۱۵ روز آینده ادامه دارد و پس از آن با افزایش کشت و عرضه این محصول در بازار، قیمت‌ها به روال قبل بر می‌گردد.
انتهای پیام/

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا