بورسبورس اوراق

جزییات احراز هویت غیرحضوری سجام

یکی از مصوبات اخیر شورای ‌عالی بورس این بود که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، مقرر شد تا بورس و سامانه “سجام” برای احراز هویت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی عمل کرده و کد بورسی به صورت مجازی صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آماده سازی زیرساخت احراز هویت غیرحضوری و اخذ کد بورسی در حالی یکی از مصوبات جلسه دوشنبه شب شورای عالی بورس بود که به نظر می‌رسد اقدامات لازم در این زمینه نیز آغاز شده است. این راهکار مجموعه ای از فناوری‌هاست که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر کمک می کند تا مشتری حقیقی ایرانی داخل کشور مراحل احراز هویت خود را از منزل یا محل کار به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهد.

قبل از این احراز هویت، مجموعه‌ای از  راستی آزمایی‌ها در خصوص محل اطلاعات هویتی فرد از طریق اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده می‌شود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی، بررسی می‌شود. همین طور اطلاعات محل سکونت که با کد پستی و اطلاعات بانکی که با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده خواهد شد.

همچنین بخوانید

در این راستا یک نکته ارسال عکس و فیلم از سوی کاربر است. به این ترتیب فرد با طی مراحل مزبور قادر خواهد بود از طریق اپلیکیشن مربوطه وارد فضای احراز هویتی شود. سپس از طریق ارسال عکس یا فیلم، با بیان یک جمله از کاربر درخواست راستی آزمایی بیشتر می شود. در این مرحله نیز عکس با پایگاه ثبت احوال از طریق هوش مصنوعی تطابق داده می‌شود. در نهایت نیز به دلیل بار مسئولیت بالا و بار حقوقی این موضوع، یک اپراتور وظیفه چک کردن نهایی را دارد تا خطای احتمالی نیز بر طرف شود.

آمادگی سه شرکت برای عقد قرارداد

به گفته علیرضا ماهیار، مشاور فناوری و نوآوری سمات، پیشرفت این پروسه در مرحله بررسی تست های امنیتی و طی مراحل نهایی است و بعد از نهایی شدن این قسمت، اخذ قرارداد با شرکت هایی که خواهان مشارکت در این امر هستند، آغاز می شود. در حال حاضر ۳ شرکت آمادگی عقد قرارداد برای این موضوع دارند.

ماهیار شرکت های خواهان مشارکت را «اپراتورهای احراز هویت دیجیتال» برشمرد و گفت: قاعدتا با توجه به استقبال کنونی جامعه از بازار سهام و همچنین پیش بینی برای مشارکت بیشتر در خرید واحدهای صندوق های سرمایه قابل معامله (ETF) و آزادسازی سهام عدالت، نیاز بیشتری به چنین احراز هویت دیجیتالی خوهیم داشت. در حال حاضر ۴هزار دفتر برای مرکز احراز هویت شامل مجموع دفاتر پیشخوان دولت، کارگزاری ها وشعب بانکی در زمینه احراز هویت حضوری فعال است و مردم می توانند از این مراکز استفاده کنند. همچنین بانک های دیگری نیز در حال اضافه شدن به این فهرست هستند.

احراز هویت در کمتر از ۱۰دقیقه

مشاور فناوری و نوآوری سمات، فرایند غیرحضوری شدن احراز هویت را یک پروژه ملی و تحول ملی در بازار سرمایه دانست و گفت: به این ترتیب احراز هویت در کمتر از ۱۰دقیقه انجام می شود. البته از آنجا که اپراتور چک کننده نهایی به صورت آفلاین است، کمی زمان برای تایید نهایی از سوی این اپراتور صرف می شود.

ماهیار در ادامه، تلاش برای کاهش زمان در فرآیند صدور کد معاملات بورسی را از دیگر اقدامات توسعه ای دانست و به سنا گفت: در حال حاضر این فرآیند در حدود ۳۰دقیقه انجام می شود که انتظار داریم زمان صدور کد بعد از احراز هویت کاهش یابد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا